Tillbaka till
Intresset vaknar. Några exempel: Du tittar på tv och ser ett inslag från Novemberkåsan och undrar hur det går att köra så fort samt tycker att det ser rätt skoj ut - eller - Din kompis berättar en dag att han skaffat en motorcykel och undrar om Du inte skall följa med och provåka - eller - Du har kört tidigare och får ett återfall osv. Sen kommer frågorna:
Vilken typ av motorcykel och vilket fabrikat? Tvåtakt eller fyrtakt, 125:a eller 500:a, crosscykel eller en enduro, vilket fabrikat? Gemensamt är att det inte skiljer så mycket åt med undantag för motorstorleken. En 125:a till exempel är lätt att lyfta och svänga men saknar samma kraft o vridmoment som en större cykel har. Välj en som Du tycker är lättåkt. Vilken det är avgör Du själv genom att jämföra några olika modeller (be att få provåka) samt prata med dom som redan har en cykel. Obs! Alla tycker naturligtvis att just deras cykel är den bästa. Var lyhörd o kritisk! Utrustning? Minimikrav är hjälm, stövlar, byxor, knäskydd, handskar samt glasögon. Kostnader? En bra begagnad ligger från ca 15 000 kr. En ny kostar från 50 000 kr o uppåt. Mycket grovt - beräkna ca 500 kr för service o underhåll per körtimme. En begagnad utrustning för någon tusenlapp - väljer Du nytt landar Du på ca 8-9 000 kr. Tillkommer transporter till o från träning (tävling), årsavgift till klubben samt eventuella tävlingslicenser. Återförsäljare: I våra trakter finns JWF Racing samt MC-Service. Här kan Du både skaffa motorcykel, utrustning, få svar på frågor osv. Är det många olyckor? I förhållande till många andra sporter (exempelvis fotboll) är inte endurosporten särskilt skadedrabbat. Skadorna brukar inskränka sig till småblessyrer som flåsor och mindre blåmärken. Det ser farligare ut än det är.
Var får jag åka? På tränings- och tävlingsbanor. Om Du har registrerat Din motorcykel enbart för tävling (krävs tävlingslicens) får Du även köra till och från träning och tävling på allmän väg. Har Du registrerat på "vanligt" sätt får Du åka på allmäna vägar utan inskränkningar. Obs! Utanför allmänna vägar gäller Terränglagen. Hur fungerar det med tävlingar? Du måste ha ett medlemskap i en motorklubb ansluten till Svemo vilket TMK är. Oftast behöver Du en tävlingslicens - antingen en tillfällig eller också en som gäller ett år. Om Du tänker köra många tävlingar brukar det löna sig att skaffa en årslicens. Obs! Årslicensen krävs om Du skall tävlingsregistrera Din motorcykel. Tävlingar körs idag som varvlopp (en specialsträcka) på en kortare bana (några km) (Typ 2) eller som en lång bana (några mil) bestående av ett antal specialsträckor varvade med transportsträckor (ursprungliga tävlingsformen - Typ 1). Oftast startar man två och två (ibland tre och tre) men även masstarter förekommer (Gotland Grand National för att ta ett exempel). Tiden tas på specialsträckorna. Kortast tid vinner! Innan var tävling sker alltid en tävlingsbesiktning av Din motorcykel. Man kollar bla. bromsar, första förband osv. Slutsummering Åka enduro är det roligaste som finns. Lyssna o hör Dig för innan Du går iväg o köper en motorcykel. Gå ut på nätet o kolla exempelvis Svemos hemsida. Välkommen in i gänget! Stellan Läs även på Svemos sida om regler >>> TILLBAKA Tillbaka till |