tibromk-enduro.nu
Tillbaka till startsidan för SM och Valle Lundbergs  >>>

Webmaster Sandberg funderar och provkör tävlingsspåret

SP1 Crossprov
I nära anslutning till start/mål/varvning/service startar SP1 som är ett renodlat crossprov där crosslegenden Thomas Fransson står för design. 2,5 km långt och körtid på ca 4 minuter. Underlag: grus, gräs och lite lera. Mjuka fina svängar i ett platt landskap. Kommer troligtvis att vara torrt och fint på dom flesta avsnitten.




Därefter en kort transport på ca 500 meter till SP2.

SP2 Enduroprov
SP2 har designats av Göran "Grävling" Andersson och här har man försökta att få en varierande bana i en mer klassisk svenskenduro. 7 km långt och med en körtid på ca 14 minuter. Men avsaknad av sten i området gör att det blir snabbåkt så länge spåren håller. Inga backar finns på området men lite diken och andra klurigheter finns med. Om det blir dtorrt väder? Så blir körtiden kortare. Tyvärr har det regnat konstant i några veckor så den möjligheten är nog liten. Sträckchefen är orolig när minst 1100 backdäck ska svarva runt under helgen. Många färdiga bandelar har fått strykas pga väta.

Underlag: Snabbt i grov tallskog med torrt underlag. Blött på gräsfälten, Det har även banats väg i knixig slyskog med korsande vägbankar och där kan det blir slirigt i leran men förhoppningsvis åkbart. Finns ett snabbare parti med varning på ett krön. Om man inte respekterar detta så får man garanterat en överraskning.


Sträckchefen är orolig när minst 1100 backdäck ska svarva runt under helgen.





Lång transport

Efter detta en lång transport på ca 8-10 minuter. Lerigt i början som sedan övergår till gräsgärde och grusvägar. Här ska det inte vara någon stress, så passa på och njut av Vätterns strandlinje.





SS3 Gräsprov
SS3 som är sista provet på varvet har skapats av Robban Salomonsson. Ett gräsprov på ca 5,5 km och beräknad körtid på ca 8-9 minuter. Goa mjuka svängar på öppna fält som stundtals går över diken, skyttevallar  och vägar. Förhoppningen är att det kommer att hålla bra. Men det kan naturligtvis bli överraskningar för banpersonalen och förarna efter hand.




Därefter några hundra meter till service och varvning.

Slutfacit: Vid torrt väder Road Racing bana, men vid fortsatt regn blir det tuffa förhållanden.

Lycklig resa önskar Mikael Sandberg





















Tillbaka till startsidan för SM och Valle Lundbergs  >>>
tibromk-enduro.nu