tibromk-enduro.nu Tillbaka till INFO
Grabbarna
som startade enduro-eran i klubben Del 2:
Ingemar "Smen" Andersson
SM-Guld 1960
Från tidningen Racing 1960: Tibro Motorklubb har
under senaste år arbetat sig energiskt uppåt inom SVEMO:s västra
distrikt och frågan är om inte klubben det gångna året (1960) signerat
en av de främsta svenska insatserna. Genom svenska mästarna Ingemar
Andersson och Anders Franzén, samt Rune Isacsson på delad andraplats i
lilla klassen har man dominerat tillförlitlighetsåkningen. Därtill
kommer att Anders Franzén vann DM för 250-cc-förare och Hans Hansson
tog hem juniorernas mästerskap i samma maskinstorlek. I den stora
Polska tävlingen Tatra Trial blev Rune Isacsson bäste svensk och Anders
Franzén körde till sig en guldmedalj i det svenska trophylaget i Six
Days som gick i Österrike. Vid samtliga fyra SM-tävlingar har Tibro
varit bästa laget.
Tibro MK har stora framgångar i
tillförlitlighet/enduro genom åren. 15 VM/EM-guld, 36 SM-guld mm.
Anders Franzén och Ingemar Andersson var dom två förarna som 1960
startade GULD-eran genom av vinna var sin
SM-klass.
Se även mästerskapsresultat mm. 1960 - 2007, Tibro
MK >>>
Del 1: Anders
Franzén SM-guld 1960
>>>

Ingemar "Smen" Andersson, Tibro MK. FOTO: Privat
Ungdomstiden - Det var mycket
vanligt att man i min ungdom hade MC istället för bil. Det var mer som
ett bruksfordon då. Började åka
lite med farsans lättviktare, en DKW 98cc. Jag blev intresserad av
endurosporten när jag i slutet av 40-talet såg Alvar Johansson
och Rune "Lövås" Johansson som körde mycket i skogen och
tävlade runt Tibro. Såg upp till dom
grabbarna.
1951 - Köpte min första
MC när jag 1951 fyllde 16 år. Det var egentligen en Monark men den
såldes under namnet Vimpel och jag köpte den hos Bergmans i
Mofalla. Tillverkad i Varberg för Eols och Hakons. Den var på 150cc
med en CZ motor. Men det var ingen MC att köra med i
skogen.
1952 - Nästa hoj blev en
ren landsvägscykel och den köpte jag hos Simons i Tidaholm. En
ny Triumph Tiger 100, 500cc 4-takt som då kostade 4 250 kr. På
den tiden fanns det inga hastighetsbegränsningar, hjälmtvång eller lag
på 18 år för tung MC. Det var bara att dra ner till Tibro i 150 knöck
när jag på den tiden jobba på mejerit.
 Ingemar 1952 med sin Triumph
Tiger 100. FOTO: Privat
1954
- Strax före lumpen 1955 köpte jag
en NSU MAX, 250cc 4-takt. Var även med på en sommarkurs hos
FMCK Skövde. Där fick vi lära oss att köra MC med en Albin
500cc. Då som nu är det en bra träning för blivande
tävlingsmotorcyklister.
Ingemar körde även lite
orientering med motorcykeln och detta gick att läsa i lokaltidningen
vid den tiden:
"Klassen för B-juniorer som tävlade i lilla DM blev en triumf
för hemmaföraren Ingemar Andersson. Anderssons seger var en mycket
stark prestation om man betänker att han efter ungefär halva sträckan
gjorde en synnerligen otäck kullkörning varvid hjälmen spräcktes, två
tänder slogs utav och läppen sprack. Vid ankomst till målet måste en av
funktionärerna köra Andersson till Skövdes lasarett föra att få läppen
ihopsydd". Signatur
Spud.
 Ingemar med sin NSU Max. FOTO:
Privat
1955
MC-ordinans och lumpen -
Gjorde lumpen i Skövde från maj 55
och 10 månader framåt. Blev MC-ordonnans och var även instruktör i FMCK
under den tiden. Har lärt Per-Olof "Putte" Gustavsson att köra
MC. Det var här som jag fick mitt riktiga intresse för skogsåkningen.
Vi hade skidor påkopplade på vintern och jag var den störste
förbrukaren. Gjorde av med tre par skidor. En ladugårdsknut gick det
illa åt vid Bolum. Jag körde hårt när man kom vid med Albinen som
vägde 200 kg. Oftast fick jag köra på Plutonchefen Ackerot så
det blev inte så så mycket gasa av då Mina lumparkompisar hade
svårt att hänga med i farten så jag tyckte att det kunde passa att
börja tävla.

Albin och Ingemar trivdes bra ihop under
militärtjänstgöringen som MC-ordinans . FOTO: Privat
1956 - Min fjärde
MC blev en NV 250cc som jag bytte till mig hos Valle
Lundbergs MC-firma efter lumpen. Körde första riktiga endutävlingen på
en lånad NV 1956 i Tibro. Det var Björsjörundan som var
föregångaren till Valle Lundbergs Minne. Som nybörjare fick
man starta som B-junior och blev 6:a i klassen. Vann klassen gjorde
Nils Andersson, Varbergs MK före Sven Arvidsson, Tibro
MK.
 Ingemar med med sin först
endurocykel en NV på 250cc. FOTO: Privat
1957
- Man fick börja som B-junior, sedan A-junior och sedan
Senior. Som A-junior fick man även tävla i SM-klassen. I SM tävlade man i
klasserna över och under 175cc. Körde några tävlingar på min NV och
vann Björsjörundan. Vid en tävling i Örebro tappade jag
kicken under natten. För att kunna köra vidare stal jag en kick av
fabriksföraren Lööf som hade brutit.
Man kunde läsa i lokalpressen om Ingemars bravader
på Björsjörundan det året "Vattenplasket strax före första
etappmål hade samlat en ungdomlig publik, som hade roligt värre åt
förarnas forcering av "vadstället". En mängd olika stilar uppvisades.
En av de snyggaste genomgångarna gjorde Tibros Ingemar "Smen" Andersson
med en ganska saftig satsning". Signatur Rotor

Björsjörundan 1957 på NV. FOTO: Privat
Monark Stinget M115 - Femte hojen blev en tävlingscykel. En Monark Stinget
M115 på 200cc införskaffades för priset av 1 957kr. Motorn var en
tysk Ardi på 12,5 hk och tillverkades bara i 50 ex. Den här
modellen hade större tank, stålfälgar, överliggande avgasrör mm.
Det var ett väldigt stort steg till Monarken från min NV. Den var
mycket smidigare att köra. Jag hade haft min Triumph Tiger så
jag var inte farträdd utan det gick undan nu.

Ingemar Andersson med en ny Monark Stinget M115. FOTO:
Privat
1958
- Jobbade ihop med Uno
Andersson på Volvo. Han och jag fixade till specialkonstruktioner på
cykeln. Modifierade framgaffeln, fixade styrbroms med ratt. På vintern
körde vi med skidor och Uno hjälpte mig att fixa till en automatisk
växlingsmekanism så man slapp flytta foten från skidorna när man
växlade. Byte även till kraftigare bromstrumma i bak.
- Var
uppklassad till A-junior 1958 och vi var ett glatt gäng som
tävlade och tränad ihop, Rune "Isac" Isacsson, Hasse Hansson, Rune
Svensson och Hans-Petter Jonsson. Det var vi ungdomar som
tävlade då. Dom äldre förarna hade mer eller mindre lagt av när jag
började.
- Vi var ett stort gäng som var ute och åkte. På
lördagar och söndagar när vi inte körde tävling så blev det träning med
ett pass på förmiddagen, hemma och åt middag och sen ett pass på
eftermiddagen. Så det blev full dag. Vi drog oftast en runda över Hjo
och Missveden. Markägarna på den tiden var mycket tillmötesgående. Det
blev inga protester alls för det var inte sådana drag i cyklarna som
gjorde diken som dagens cyklar.

Trial i Karlsborg 1958. FOTO: Privat
SM 9:a 1958 - Som A-junior det året fick jag även var med i senior-SM. SM det året
kördes över 4 deltävlingar och jag blev 9:a totalt i SM stora klassen
men var då bara A-junior. Mästarna det året blev Ove
Lundell (över 175cc) och Rolf Stagman (under 175cc).
-
I Örebros SM-tävling Hyttasvängen kom jag och Isac på en
tredjeplats efter Rolf Tibblin och Ove Lundell. Blev femma i
Varbergs deltävling i mars. 8:a i Huskvarnas SM (2:a i
A-junior).
- Totaltvåa bland seniorerna som A-junior i
Kilsbergsskålen. Före mig hade jag bara Rolf Hagman och
efter mig så hade jag storheter som Tage Magnusson och
Torsten Hallman.
Övriga resultat som A-junior
1958:
Vättlerundan (2:a), Guldmedalj 3-dagars,
Kilsbergsskålen (1:a och total 4:a), Vann 1:a premiärtävlingen av
Valle Lundbergs Minne. Novemerkåsan (2:a A-junior), Kinnanatten (1:a
och 3:a totalt), Midvinterpokalen
(totalfyra),

Ingemar vann premiärtävlingen av Valle Lundbergs Minne 1958 på
Monark Stinget. FOTO: Privat
Orienteringsserien - Vi
körde en Orienteringsserie här i länet som gick mitt i veckan med lag
som T2, K3, Tidaholm mm. Vi åkte tillsammans med bilarna men inte
på samma bana. Vi körde även lagtävlingar och det var Ingemar
"Löck" Karlsson som anmälde oss. Rune Isacsson och jag
startade alltid före honom. Så han kunde samla upp oss när vi hade kört
fel och förirrat oss. Då kunde vi sedan hänga på honom. På det sättet
vann vi oftast lagtävlingen." Löck" var jädrig bra på kartan. Jag var
även med och körde i crosserien för Tibro MK.

Rune
Isacsson, Ingemar Karlsson och Ingemar Andersson. FOTO:
Privat
Novemberkåsan
1958 i Örebro - Tävlingen
vanns av Bill Nilsson efter en hård duell mot tvåan Ove
Lundell med Torsten Hallman trea. Började med natt först och
det var ingen tjäle alls. Var lagom besvärlig tävling. Här blev jag
tvåa i klassen A-junior efter Lage Svärd Nacka MS. Lage var två
minutprickar före mig i mål. 72 startande och 27 gick i mål. Minns inte
riktigt men var nog ca 12 -13 totalt i den kåsan.

Sven
"Kotis" Andersson och Hans-Petter Jonsson peppar mig inför starten på
Kåsan 1958. FOTO: Privat
1959 Ingemar
körde 48 tävlingar 1959! - 1959 körde jag 48
tävlingar i enduro - cross - orientering och då började även min bästa
resultat komma. När det var säsong kunde det bli tre tävlingar i veckan
för Orienteringstävlingarna gick oftast mitt i veckan. Jag skiftjobba
på Pentaverken (Volvo) i Skövde på den tiden. Jobbade jag
eftermiddag sprang jag alltid en sväng på förmiddagen, minst en mil.
Jag tror att jag var ganska ensam att träna på det viset. Det
blev även mycket skidåkning på vintern ihop med Isac.
- Sedan
vinner man halva tävlingen hemma i garaget genom att ha bra ordning på
grejorna. Hade mycket trix för mig och ett tag körde jag med dubbla
bromsar i framhjulet. Lurade även motståndarna lite, gängade i ett
tändstift i cylindern så att det såg ut som om jag hade dubbla. Men det
var bara ett sätt att ha extra tändstift tillgängligt. Tändkabel var
inte kopplad. Man fixade även till lite i cylinderns kanaler.
Såga lite även i kolven. Mot dagens cyklar är nog motorstyrka och
fjädring den största skillnaden. Fick även köpa Ove Lundells
fabrikscykel.
- Jag hade samma Monark 200cc till jobbet som
jag även tävlade med. Fast jag hade tre cyklar med samma
registreringsnummer. Ett tag var dom i olika färger och jag var tvungen
att lackera om dom så att det blev samma färg på dom. För det såg ju
inte bra ut med samma regnummer och olika färger.
- Körde även
en del cross för Tibrolaget Hyvlarna men tyckte att det gick
lite för sakta mot enduro. Crossheatet var i regel bara 20 minuter. Det
var som en kort endurosträcka. Enduro var också roligare för det var
ingen trängsel.
 Ingemar
Andersson och Stinget. FOTO: Privat
SM
1959 - Var uppklassad till
seniorförare i enduro och i SM över 175cc det året var
det Torsten Hallman och Ove Lundell som fick dela på
guldet. Rune Isacsson kom på 4:e och jag på 5:e
plats.
- Dom tre stora MC-tillverkarna i Sverige på den tiden
hade var sin deltävling. Monark (Varberg), NV - Nymans Verkstäder
(Uppsala), Husqvarna (Huskvarna) plus en neutral tävling som
oftast var Örebro. Det var nog lite fördel för hemmaåkarna
skulle jag tro.
- Det var pilad bana med
minutprick. Då gällde det att köra ifrån motståndarna med minst
en minut. Annars var det helt ogjort och man fick slita i onödan. Om
sträckorna var ca 12 - 13 minuter uppstod detta problem.
-
Vi körde på idealtid och det var så att i den lilla klassen hade man
3% lättare tider. Tyckte att det var stora orättvisor i
detta. Det kvittade hur korta sträckorna var, dom fick ändå 3% tillgodo
på tiden. Det skiljde inte så mycket på cyklarna så att det var
befogat. Det var även fördel i lagkörningen om man hade förare i den
lilla klassen. Detta ändrades senare och jag tror inte det
tillämpades på alla tävlingar.
- Det kördes dag och
nattetapp under SM och det var på natten jag körde bäst. När
det var månsken gick det att åka bäst för då såg man vad öppningarna
fanns i skogen. Det var inte så många watt i lamporna på den
tiden.

Ingemar Andersson med en av sina många Stinget. FOTO: Mikael
Sandberg
I
premiärtävlingen det året i Örebros Hyttasvängen klev Ingemar och
Isac in i Sverigeeliten med en 3:e och 4:e plats. Segrade gjorde
Rolf Tibblin som fick soppatorsk under natten men väckte upp en sömnig
hemmansägare och fick lite traktorfotogen och kunde ta sig i
mål.
1) Rolf Tibblin, HVA, SMK
Stockholm, 35 prickar. 2) Ove Lundell, Monark, Varbergs MK, 40
pr. 3) Ingemar Andersson, Monark, Tibro MK, 56
pr. 4) Rune Isacsson, Monark, Tibro MK, 64
pr.
I Nymanspokalen blev Isac 6:a och Ingemar 7:a.
Att läsa i tidningen Racing från Nymanspokalen " De bägge
parhästarna från Tibro håller fortfarande stilen och är nära nog
oskiljaktiga. Denna gång blev Rune sexa och Ingemar sjua. Jämna killar
och framtidsmän som Svemo och Monark nog skulle satsa på i Six Days.
Slitvargar, som aldrig ger tappt, trots krånglande maskiner och
upprepande kullkörningar i lervällingen i becksvart mörker. Jag lyfter
för tredje gången på hatten". Av utsände RAGGE.
1)
Torsten Hallman, HVA, Uppsala MCK, 15 poäng. 2) Ove Lundell,
Monark, Varbergs MK, 14 p. 3) Allan Eklund, Monark, Varbergs
MK, 13 p. 6) Rune Isaksson, Monark, Tibro MK, 10 p.
7) Ingemar Andersson, Monark, Tibro MK, 9 p. 10)
Holger Larsson, Monark, Tibro MK, 4,5
p
I Varbergstävlingen Isac 5:a och Ingemar
6:a.
1) Ove Lundell, Monark, Varbergs MK, 15 poäng. 2) Allan
Eklund, Monark, Varbergs MK, 14p. 3) Torsten Hallman, HVA, Tibro
MK, 13p. 5) Rune Isaksson, Monark, Tibro MK,
11p. 6) Ingemar Andersson, Monark, Tibro MK,
10p. 8) Holger Larsson, Monark, Tibro MK,
8p.
-
Sista deltävlingen i
Jönköping blev lite speciell när Rolf Tibblin blev anklagad för
att maska på sista transporten in till mål för att hjälpa och ge segern
till teamkollegan Torsten Hallman. Och samtidigt så fick
Hallman vara med och dela Guldet i SM med Lundell. Ingemar kom inte till
start på grund av maskinproblem men Isac körde till sig en fin 3:e
plats.
1) Torsten Hallman, Uppsala MCK, 26
prickar. 2) Rolf Tibblin, SMK Stockholm, 28 pr. 3) Rune
Isacsson, Tibro KK, 49 pr.
Slutställning 1959 Över 175cc: 1) Lundell, 46
poäng. 1) Hallman, 46. 3) Allan Eklund, 37. 5) Rune
Isacsson, Tibro MK, 36. 6) Ingemar Andersson,
Tibro MK, 35.
Novemberkåsan 1959
Tävlingen
arrangerades av SMK Göteborg runt Hindåsskogarna. Det blev en
tuff tävling med mycket blöta och sten. Gunnar Johansson tog den
femte Kåsan före Torsten Hallman och Roine Lööf.
Ställningen efter första nattvarvet var 1) Gunnar Johansson 6
pr. 2) Roine Lööf 10 pr. 3) Torsten Hallman 10 pr. 4)
Ingemar Andersson. Efter nattetappen låg Ingemar
6:a och blev sedan 11:a totalt.
- Gick i Hindåsskogarna i
Göteborg utan tjäle och det var extremt mycket med vatten. Fick
punktering på första etappen. Byte innerslang vid nästa kontroll
och det fick gå fort för man hade inte möjlighet att ta hjälp.
Hade med mig en luftflaska och det tog nog ca 5 minuter och fick då
några tidsprickar.
- Det var så tätt mellan natt och
dagsetappen att tibroföraren Holger Larsson inte gick av
motorcykeln mellan dag och natt . Han fick bara en dricka när han
satt på motorcykeln, sen var det bara att dra iväg igen. Då är
det tufft när man kör ett helt dygn. Jag fick vila någon timme
innan jag gav mig ut på dagsetappen. |
 FOTO:
Racing |
Att läsa i tidningen Racing från
Kåsan "Flera av favoriterna försvann redan under första etapp
och stråken runt Västra Nösjön i Hindås spelade motorcykelstjärnorna
stora spratt. Svenske mästaren Ove Lundell och hans märkeskamrat i blå
stallet Bengt "Spicky" Svensson samt europamästaren i motocross Rolf
Tibblin tillhörde de många som fick bryta redan på första varvet.
Värsta kruxet var en mosse strax innan andra kontrollen till vilka 40 av
de startande inte kom fram. Nästan hela Bill Nilsson maskin försvann i
träsket och hans kamrat i motocrosslandslaget Lasse Gustavsson
hamnade under sin maskin i en bäck. Av utsände
Reiz.
Några resultat
1959: Midvinterpokalen SMK
Arboga (4:a), Hyttasvängen (3:a), Vätlerrundan (2:a), Länsrundan
(1:a), Skene (1:a), MA Lerum (2:a), Guld 3-dagars
Stockholm, Valle Lundbergs minne Tibro MK (1:a), Länsrundan
Örebro (1:a), Kilsbergsskålen Örebro (3:a), Sjuhäradstrofén Borås
(1:a), Dalrundan Bentsfors (2:a), Kungsbacka (2:a). Var i
Polen och körde tredagarstävlingen Tatra Trial men fick
bryta. Six Days Var påtänkt att köra Six Days redan 1959 men då hade jag varit tvungen
att byta från Monark till Husqvarna. För det passade inte
landslagsledningen att köra annat än Husqvarna. Jag sa nej för det är
inte så lätt att komma med broms och växel på fel sida. Det är mycket
som spelar in då. Fick även frågan att köra 1960.
1960 Guld-året
- Det
var relativt enkelt för mig att ta gulmedaljen. Serien bestod av
4 deltävlingar, vann tre och 2:a i en. Inga problem
alls på tävlingarna, cykeln gick perfekt. Det var alltid natt och
dagtävling i SM. Det året blev även Tibroföraren Anders
Franzén och Rune Isacsson blev Guld och
Silvermedaljör i lilla klassen. Tibro vann även överlägset
Lag-SM med vinst i alla tävlingar.
- Min värste
konkurrent var Rolf Tibblin och han segrade i den som jag
inte vann. Hängde med Tibblin på en snötävling när han körde utan
skidor. Rolf hade heller inte tid att åka alla tävlingar för sitt
crossåkande. Staffan Enekvist var även med och fightades
i toppen. Fick tidningen Racings guldnål det året som
jag tyckte var en väldig fin sak. Fick även lite stöd från Monark
men dom hade annars sina egna
fabriksåkare.
|
 FOTO:
MC-Nytt |
Första deltävlingen var Huskvarna
Vättlerundan i februari. En blott 19-årig Rune
Isacsson från Tibro blev totalsegrare före Rolf Tibblin. Tibblin vann
stora klassen före Ingemar. Rune blev även segrare i lilla klassen. Tvåa i
den klassen blev klubbkompisen Anders Franzén. Det var Tibro dominans
när även Ingemar kom totaltrea tillsammans med Franzén. Tävlingen blev
fruktansvärd tuff när det blev underkylt regn och förarna kunde inte ta
sig fram i backarna. Ingemar Andersson
skuggade Rolf Tibblin på dom två inledande nattvarven. Rolf gick upp i
ledningen med 6 prickar. Endast 23 förare startade på dagsetappen då
många hade fått bryta under natten. Blev lite spänning i slutskedet på
dagen när Tibblin fick tändstiftsproblem och Ingemar körde på samma tid
som Tibblin under dagen.
1) Rolf
Tibblin, HVA, Upplands-Väsby, 19 pr. 2) Ingemar
Andersson, Monark, Tibro MK, 25 pr. 3) Östen Mix, Monark,
SMK Hedemora, 48 pr. 6) Hans Hansson, Monark, Tibro MK,
71 pr.
 Ingemar vid starten av
Huskvarnas Vättlerundan i februari. FOTO:
Privat
Andra deltävling var
Varbergs Vårkasen i April. Drygt hälften av dom 83
förarna fick bryta. Ingemar och Bengt Vinberg, Solna tog ledningen
under första nattvarvet där sedan Ingemar drog ifrån och vann totalt
med 9 prickar. Totalt leder nu Ingemar stora klassen och i lilla
klassen så är Franzén 1:a följd av Isacsson.
1)
Ingemar Andersson, Monark, Tibro MK, 23 pr. 2) Bengt
Vinberg, Monark, Solna, 32 pr. 3) Sune Olsson, HVA, Hedemora,
38 pr
Sjuhäradstrofén
i Borås var tredje tävlingen och Tibro MK dominerade stort som
tidigare i serien med tre förare bland dom fyra första totalt i båda
klasserna. Ingemar vann sin klass och är klar mästare inför sista
deltävlingen.
1) Ingemar Andersson, Monark, Tibro MK,
44 pr. 2)
Stig Göransson, Alingsås, 50 pr. 3) Bo
Sjösvärd, Linköping, 65 pr. Sista tävling
var Kilsbergsskålen i Örebro där Ingemar tog en
totalseger med Anders Franzén på en andra plats. Tävlingen fick
köras med tre nattvarv på grund av licensjakt av Älg på
söndagen.
1) Ingemar Andersson,
Tibro MK, 19 pr. 2) Jan Blomkvist, SMK Stockholm, 34
pr. 3) Åke Handin, Kinna MK, 56 pr.
 Isac,
Ingemar och Anders vann alla LagSM deltävlingarna det året, här vid
prisutdelningen vid Kilsbergsskålen. FOTO:
Privat
Att läsa i tidningen Racing från
Kilsbergsskålen "Ett av de avgörande momenten i tävlingen var
kärret vid Ryssaboda på vägen från Tryggeboda och uppemot andra
kontrollen. Här kunde man i nattmörkret med hjälp av förarnas
strålkastare studera olika körstilar. I särklass här visade sig Ingemar
Andersson vara. Den säkre och kloke körande tibroföraren klarade det
hela i ren trialstil. Utan att ens sätta ner fötterna smet han igenom
passagen utan avbrott och letade finurligt ut marken närmast småträden
som underlag. Där såg man mästaren i full aktion, han körde verkligen
med insidan av huvudet. Att den gode Ingemar är fullt i klass med
fabriksförarna som tyvärr numera inte ger sig med i leken om TSM, den
saken är klar. Det är motocrossen som hindrar flera av toppmännen att
deltaga. Men tibroföraren är ju en renodlad amatör utan hjälp från
fabriker och det ökar värdet av hans goda
insats".
Slutställningen
SM 1960 Över 175cc:
1) Ingemar Andersson, Tibro MK, Monark, 14-15-15-15=45
(59). 2) Bo Sjösvärd, Lidköping, Husqvarna, 0-7-12-12=31. 3)
Steffan Eneqvist, Nacka MS, Husqvarna, 9-9,5-6-10=25,5 (34,5).
4) Hans Hansson, Tibro MK, Husqvarna,
10-0-13-0=23.
Några resultat
1960: SM Huskvarna (2:a), Hyttasvängen (1:a), SM Varbergs MK (1:a),
Skene (1:a), Länsrundan Örebro (1:a), MA Lerum (1:a), Tibro MK (1:a),
Sjuhärdstrofén Borås (1:a), Gökvalsen (1:a), Kilsbergsskålen Örebro
(4:a), Christinehamns MK (3:a) (Åkte
med punktering på bakdäcket i 6 mil), Dalrundan Bengtsfors
(2:a).

Novemberkåsan 1960 med
silvervitring
Novemberkåsan 1960 arrangerades av SMK Gävle. Startade med dagsetapp i
ihällande regn och snö som gjorde bana hal och förändisk. Rolf Tibblin
började starkt och ledde dagsetappen med 11 pr. följd av Bill Nilsson
(18 pr), Gunnar Johansson och Tage Magnusson därefter på (20 pr).
Ingemar var 8:a på 22 prickar inför natten.
Nattetappen kördes över 28 mil och Tibblin och Bill Nilsson
drog iväg under natten men Bill Nilsson hade oturen och körde ner
cykeln i ett surdrag och fick bryta.
Att
läsa i tidningen MC-Nytt "Efter Bills utgång tog svenske mästaren Ingemar "Smen"
Andersson (Monark) hand om andra platsen. Tibroföraren hade ju
legat och lurpassat redan på dagsetappen och hans körning var verkligen
imponerande. Ingemar körde snabbt, men samtidigt lugnt och behärskat
och med tydlig vilja till topplacering utan att därför ta onödiga
risker. Därefter följde Hokkanen och Gunnar
Johansson.
Ingemar låg fortfarande tvåa efter
Tibblin (honom var det ju ingenting att göra åt nu) och var nu
förmodligen säker om sin andraplats, då han gick ut mot målet, från
17:e kontrollen på nattvarvet. Men oturen grinade Ingemar i ansiktet på
ett mycket osympatiskt sätt och en kilometer före mål fick tibroföraren
börja skjuta sin cykel i gyttjan fram emot målet. Det fanns ingen
gnista kvar i prylarna. Detta medförde åtskilliga extra prickar -
uppskattningsvis ett tretiotal vilket gjorde att svenske mästaren
halkade ned från en säker andraplats till 8:e.totalt." Bengt
Björklund
-
Det var verkligen otroligt vad som hände, cykeln hade ingen gnista.
Byte tändstift, ställde om brytarna men den gick inte igång. Det blev
lite tungt att dra cykeln den kilometern. Annars hade jag sällskap
mycket under tävling med Olavi Hokkanen som kom tvåa. Han körde bra när
det var mindre bonavägar. Det var på gränsen att jag hängde med
då.
Resultat: 1) Rolf Tibblin, Uppl. Väsby MK,
Husqvarna 46 pr. 2) Olavi Hokkanen, Helsingsfors MK, Jawa,
87 pr. 3) Bo Ekeberg, Uppsala MCK, Husqvarna, 88pr. 18-årige
sensationsmannen som var även bäste A-junior). 8) Ingemar
Andersson, Tibro MK, 101 pr.
 Ingemar och Rune
"Möbelhandlarn" Svensson gör sig i ordning för start i Kyrketorpsloppet
1960. FOTO: Privat
Skadad i december 1960 Att läsa i lokaltidningen 11 dec
1960: "SM-segrare från Tibro SKADAS vid vurpa med mc. En
otäck skada har den kände motorcyklisten Ingemar Andersson råkat ut
för. Han skulle köra ut på Hjo - Skövde-vägen vid Hult i Mofalla och
därvid slirade han omkull och kastades av motorcykeln. Troligtvis blev
han sedan påkörd av en efterföljande bil. Skadorna inskränker sig till
ett brutet ben och en del småblessyrer. Han fördes till lasarettet i
Skövde".
- I dec 1960 bröt jag lårbenet. Det var snö
och jag kom från en mindre väg och krockade med veterinären. Det var
mitt eget fel. Bröt högra lårbenet och var sjukskriven fram till
augusti 1961. Jag började köra igen men blev aldrig
bra.
 Ingemar 2008 med vandringspriset Valle Lundbergs Minne. FOTO:
Mikael Sandberg
1961
Ingemar gjorde tävlingsdebut efter lång sjukskrivning i
augusti. Blev 3:a efter Hasse Hansson och Leif Eriksson, Nora i SMK
Örebros Länsrunda. I september arrangerade Tibro MK för första
gången en SM-deltävling i Valle Lundbergs Minne. Tyvärr fick både
Ingemar Andersson och Anders Franzén bryta men Rune Isacsson tog en 2:a
placering efter Bo Ekeberg Uppsala. I oktober vann Ingemar
Brickebacksloppet i Örebro och bröt Kinnanatten efter en
vurpa.
- Det kändes lite osäkert att
komma igång igen. Var lite räddare på nåt vis. Jag hade även kvar
spiken i lårbenet och det hade gått illa åt den för den var krökt när
den drogs ut. Det är ju segrar som räknas och tyckte att det inte gick
så bra att komma igång igen. Blev aldrig riktig fart på
åkandet.

1962 och framåt
- Första SM-deltävlingen 1962 gick i
Kinna och där kom jag 9:a. Här börjar nu Hasse Hansson att
visa sin förmåga och tog första platsen i stora klassen. Blev
sedan trea i Valle Lundbergs Minne. Vann
Kilsbergsskålen på hösten.
- Körde sporadiskt lite
enduro och crosstävlingar under 1962 - 1964.
- 1964 och 10 år
framåt blev jag banläggare för Valle Lundbergs Minne. Var
även lagledare i crossen några år. Blev banchef för
Snickarfräsen under många år när den kördes på Örlenbanan. Var även
tävlingsledare när vi körde första tävlingen på den nya banan vid
Kråkhult 1986.

Crosslaget Hyvlarna: Lars-Erik Johansson, Hasse Hansson, Conny
Bergåker, Alf Blomkvist, Sven Arvidsson (på MC), Per-Olof Sjöberg,
Hans-Petter Jonsson och Ingemar Andersson. FOTO:
Privat
Har gjort mig
av med mina 3 Stinget maskiner till en samlare i Karlstad vid namn
Rune Johansson. Där tror jag att dom har hamnat i rätta händer. Det
finns ett fint reportage i Classic Motor 4 - 2007 om
cyklarna.
Sammanställt av Mikael Sandberg 2008-02-08
|
|