tibromk-enduro.nu
Tillbaka till INFO

Grabbarna som startade enduro-eran i klubben

Tibro MK har stora framgångar i tillförlitlighet/enduro genom åren. 15 VM/EM-guld, 35 SM-guld mm. Anders Franzén och Ingemar Andersson var dom två förarna som 1960 startade GULD-eran genom av vinna var sin SM-klass. 

Se även mästerskapsresultat mm. 1960 - 2007, Tibro MK  >>>

Först ut att berätta är Anders Franzén:


- Mitt MC-intresse började väldigt tidigt. Det var först cykelspeedway med vanlig cykel hemma i Tidaholm. Sen satte jag och kompisen in en 98cc motor i cykeln och körde med den. 1952 när jag var 15 år köpte jag en ny NV 125cc. 1954 byte jag till en  NV 150cc och då började jag att köra lite trial.  

- Körde  en hel del trialtävlingar i Jönköping, Huskvarna och Gränna under första året. Det var rena standardcyklar man körde med då. Det fanns ingen likhet med dagens trialmaskiner. Efter ett år byte jag upp mig till en AJS Comp. 500cc 4-takt. Som med extra tillbehör gick att använda både på tävling och landsväg.


Anders Franzén behärskade konsten att även köra med skidor på tävling. © mcnytt

Från MC-Nytt dec 1960: "Anders Franzén imponerade storligen på MC-Nytt´s medarbetare den gången i sadeln på en tung 500cc AJS motocrossmodell placerade sej som tvåa efter Lasse Johansson på en James i Huskvarna är 1955. Samma år vann Anders 500-klassen i en stor propagandatävling för trial i Stockholm.".  Bengt Björklund

- Var med och körde cross en gång på Örlenbanan i Tibro 1956, var då 19 år.  Gick samtidigt över att köra för Tibro MK. Det gick hyfsat på tävlingen men jag körde inte mer cross förrän 1957.  Gjorde lumpen 57 - 58 och då tävlade jag sporadiskt. Det visade sig att min AJS var för stor och tung för mig. Byte till en Husqvarna Guldpil 200cc våren 1958.  Det gick bra för mig i crossen och 1959 kom jag 6:a totalt i SM under 250cc. Hade då en specialcylinder från Husqvarna. Fick prova några av Husqvarna fabrikscyklar på 250cc under några crosstävlingar, det gick hyfsat men inte tillräckligt bra. 

Tillförlitlighetstävlingar
- På hösten 1959 fick Isac (Rune Isacsson)  och Smen (Ingemar Andersson) med mig att köra en T-tävling i Huskvarna/Jönköping. Tävlingsansvarige på Husqvarna var där och tittade och det gick så bra att jag fick fabriksstöd för Husqvarna föra att köra hela SM-serien i Tillförlitlighet (enduro) 1960. Det var en tävlingspreparerad Husqvarna Silverpil 175cc som jag fick köra.  




© mcnytt

Svensk mästare 1960
Anders Franzén blev sedan svensk mästare i Tillförlitlighet 1960 i klassen upp till 175cc.  Dom fyra deltävlingarna kördes i Huskvarna (feb), Varberg (april), Borås (okt) och Örebro (okt). Anders tog två segrar och två andraplatser. Det blev även en tibroförare som tog silvermedaljen. Rune Isacsson genom en vinst, en andra plats och två fjärdeplatser. Trea blev Sune Skogsmo.
 

- Sista deltävlingen i Örebro blev lite speciell. Var tvungen att vara först i mål för att vinna SM totalt. I slutet av tävlingen fastnade jag och kom inte upp. Slet men fick inte upp den. Det fanns inga människor i närheten heller. Hörde att motståndarna började komma närmare och då fick jag krafter att få upp den. Kom iväg och tog SM-guldet.


Anders Franzén 2008. FOTO: Mikael Sandberg

Six Days 1960
Anders körde så bra 1960 att han blev uttagen till det svenska landslaget i Six  Days. Detta blev  den största svenska framgången sen 1923. Hemmalaget Österrike vann före  Tjeckoslovakien och Sverige på tredje plats. Tävlingsplats var Bad Ausse.  L-O Hagman (Husqvarna 175cc), Rolf Tibblin (Husqvarna 250cc), Tage Magnusson (Husqvarna 200cc), Anders Franzén (Husqvarna 175cc), Sune Skogsmo (Husqvarna 125cc) och Bo Sjösvärd (Husqvarna 125cc) var med i det svenska laget.


Från MC-Nytt 1960: Anders Franzén, på bilden här ovan, var också en mycket positiv överraskning, han ses under ett av skiljeproven (nr 121) tillsammans med en tjeckisk CZ-förare i 175-klassen. © mcnytt

- Vi tog en bronsplats och detta var Sveriges största framgång i Six Days sedan 1923. Det kunde gått ändå bättre, det var lite otur med L O Hagman som fick prickbelastning. Utan prickarna hade det räckt till avancemang tror jag. Hagman tappade kedjan vid starten på sista dagen. 

- Minns att det var tufft att köra under 6 dagar. Första dagen var ganska lugn för då körde vi småvägar ca 30 mil och malde. Sedan började det att bli något annat. Upp i bergen, och man vågade knappt titta ner utmed vägkanterna. Vi bodde långt ner i dalen men när vi kom upp i bergen var det snö. Vi var inte klädda att köra på vintervägar precis. Minns att jag kom fram till en kontroll och frös som attan.

- Resten av dagarna gick bra för mig och tävlingen avslutades med asfaltvarvlopp på ett gammalt flygfält. Vi hade inte möjlighet att köra upp någon placering. Kände även att cykeln började gå sämre och sämre. Efter målgång tog kontrollanterna isär och kollade motorerna. Efter det startade inte cykeln mer. Efterhand fick jag reda på att cylindern var gjord för 200cc men jag hade en nedfodrad cylinder för jag åkte i 175cc klassen. Det visade sig att det fodret som sattes in hade vridigt sig och täppt kanalerna.  


Anders med Guldhjälmen och delar av sin Husqvarna "Guldpilen" 1958, 200 cc, 10,5 (13) hk, 3 vx. FOTO: Mikael Sandberg

Novemberkåsan
- Jag och Hasse Hansson åkte upp och körde Novemberkåsan i Gävle 1960. Körde Lindström då men den bara sköt och small. Vi startade på natten först och jag kom bara några sträckor tills jag fick bryta. Gick inte att få igång den. Även Hasse fick bryta. Placerade mig även som 7:a i Sveriges Cross-EM 1960 som gick i Vännäs. 


Från MC-Nytt nr 9 1960. Här ser vi ett par raflande stilstudier av svensken Anders Franzén /Lindström/Husqvarna nr 31) samt norsken Jan Ås (Maico 48). Båda gjorde en god insats i tävlingen.  FOTO: MC-Nytt


© mcnytt
Sluttävlat 1961
- 1961 körde jag sporadiskt för jag hade så ont i ryggen. Körde Six Days i Wales i Vaslaget men kom bara tre dagar så skar den motorcykeln. Körde även Tibros SM-deltävling men där körde jag av framgaffeln vid Kostnadskroken.

- Kunde inte tävla längre. Ryggont hade jag haft länge men hade inte brytt mig om det. Men det blev sämre efter hand. Var hos olika specialister och rådet jag fick var att jag måste sluta om jag inte ville bli invalid när jag blir äldre. Detta var för 50 år sedan, idag hade man nog kunnat fixat ryggen. Lite bittert för det här var ju inte roligt. Men vad skulle man göra?

Hur var det med träning?
- Körde mycket på skogsstigar där hemma i Tidaholm, nästan dagligen. När Smen började springa fick jag även börja och märkte skillnaden ganska fort. Cykeln jag körde var en ren fabrikscykel som jag endast hade på tävlingarna. Jag var den förste i Tibro som hade fabriksstöd. Det fanns på den tiden inga pengar att hämta i sporten. Men jag hade fullt stöd från Husqvarna med cykeln och delar.

Nutid
Följer enduron med intresse nu när jag är 70 och det har även börjat rycka l i gashanden. Har kört några veteranrally i Husqvarna. Men nu har även Stig Göransson startat upp Tångarallyt i Vårgårda. Där kör vi även lite specialsträckor. Läs mer om Tångarallyt >>

Mikael Sandberg 2008-01-26


Anders på nostalgiträff 2003. FOTO: Mikael Sandberg

tibromk-enduro.nu
Tillbaka till INFO