tibromk-enduro.nu Tillbaka till INFO
Grabbarna som startade enduro-eran i
klubben
Tibro MK har stora
framgångar i tillförlitlighet/enduro genom åren. 15 VM/EM-guld, 35
SM-guld mm. Anders Franzén och Ingemar Andersson var dom två förarna
som 1960 startade GULD-eran genom av vinna var sin
SM-klass.
Se även mästerskapsresultat mm. 1960 - 2007, Tibro
MK >>>
Först ut att berätta är Anders
Franzén:
- Mitt MC-intresse började väldigt tidigt. Det var först
cykelspeedway med vanlig cykel hemma i Tidaholm. Sen satte jag och
kompisen in en 98cc motor i cykeln och körde med den. 1952 när jag var
15 år köpte jag en ny NV 125cc. 1954 byte jag till en
NV 150cc och då började jag att köra lite
trial.
- Körde en hel del trialtävlingar i
Jönköping, Huskvarna och Gränna under första året. Det var rena
standardcyklar man körde med då. Det fanns ingen likhet med dagens
trialmaskiner. Efter ett år byte jag upp mig till en AJS Comp.
500cc 4-takt. Som med extra tillbehör gick att använda både på
tävling och landsväg.
 Anders
Franzén behärskade konsten att även köra med skidor på
tävling. © mcnytt
Från MC-Nytt dec 1960: "Anders Franzén
imponerade storligen på MC-Nytt´s medarbetare den gången i sadeln på en
tung 500cc AJS motocrossmodell placerade sej som tvåa efter Lasse
Johansson på en James i Huskvarna är 1955. Samma år vann Anders
500-klassen i en stor propagandatävling för trial i Stockholm.".
Bengt Björklund
- Var med och körde cross en gång på
Örlenbanan i Tibro 1956, var då 19 år. Gick samtidigt över
att köra för Tibro MK. Det gick hyfsat på tävlingen men jag körde inte
mer cross förrän 1957. Gjorde lumpen 57 - 58 och då tävlade jag
sporadiskt. Det visade sig att min AJS var för stor och tung för mig.
Byte till en Husqvarna Guldpil 200cc våren 1958. Det gick
bra för mig i crossen och 1959 kom jag 6:a totalt i SM under 250cc.
Hade då en specialcylinder från Husqvarna. Fick prova några av
Husqvarna fabrikscyklar på 250cc under några crosstävlingar, det gick
hyfsat men inte tillräckligt bra.
Tillförlitlighetstävlingar - På hösten 1959 fick Isac (Rune Isacsson)
och Smen (Ingemar Andersson) med mig att köra en
T-tävling i Huskvarna/Jönköping. Tävlingsansvarige på
Husqvarna var där och tittade och det gick så bra att jag
fick fabriksstöd för Husqvarna föra att köra hela SM-serien
i Tillförlitlighet (enduro) 1960. Det var en
tävlingspreparerad Husqvarna Silverpil 175cc som jag fick
köra.

 |
 ©
mcnytt |
Svensk mästare 1960 Anders Franzén blev sedan svensk mästare i
Tillförlitlighet 1960 i klassen upp till 175cc. Dom fyra
deltävlingarna kördes i Huskvarna (feb), Varberg (april), Borås (okt)
och Örebro (okt). Anders tog två segrar och två andraplatser. Det blev
även en tibroförare som tog silvermedaljen. Rune Isacsson genom en
vinst, en andra plats och två fjärdeplatser. Trea blev Sune
Skogsmo.
- Sista
deltävlingen i Örebro blev lite speciell. Var tvungen att vara först i
mål för att vinna SM totalt. I slutet av tävlingen fastnade jag och kom
inte upp. Slet men fick inte upp den. Det fanns inga människor i
närheten heller. Hörde att motståndarna började komma närmare och då
fick jag krafter att få upp den. Kom iväg och tog SM-guldet.
 Anders
Franzén 2008. FOTO: Mikael Sandberg
Six Days
1960 Anders körde så bra 1960
att han blev uttagen till det svenska landslaget i Six Days.
Detta blev den största svenska framgången sen 1923. Hemmalaget
Österrike vann före Tjeckoslovakien och Sverige på tredje plats.
Tävlingsplats var Bad Ausse. L-O Hagman (Husqvarna 175cc), Rolf
Tibblin (Husqvarna 250cc), Tage Magnusson (Husqvarna 200cc), Anders
Franzén (Husqvarna 175cc), Sune Skogsmo (Husqvarna 125cc) och Bo
Sjösvärd (Husqvarna 125cc) var med i det svenska
laget.

Från
MC-Nytt 1960: Anders Franzén, på bilden här ovan, var också en mycket
positiv överraskning, han ses under ett av skiljeproven (nr 121)
tillsammans med en tjeckisk CZ-förare i 175-klassen.
©
mcnytt
- Vi tog en bronsplats och detta var Sveriges
största framgång i Six Days sedan 1923. Det kunde gått ändå bättre, det var lite otur med L O Hagman som fick prickbelastning. Utan
prickarna hade det räckt till avancemang tror jag. Hagman tappade
kedjan vid starten på sista dagen.
- Minns att det var tufft
att köra under 6 dagar. Första dagen var ganska lugn för då körde vi
småvägar ca 30 mil och malde. Sedan började det att bli något annat.
Upp i bergen, och man vågade knappt titta ner utmed vägkanterna. Vi
bodde långt ner i dalen men när vi kom upp i bergen var det snö. Vi var
inte klädda att köra på vintervägar precis. Minns att jag kom fram till
en kontroll och frös som attan.
- Resten av dagarna gick bra för
mig och tävlingen avslutades med asfaltvarvlopp på ett gammalt
flygfält. Vi hade inte möjlighet att köra upp någon placering. Kände
även att cykeln började gå sämre och sämre. Efter målgång tog
kontrollanterna isär och kollade motorerna. Efter det startade inte
cykeln mer. Efterhand fick jag reda på att cylindern var gjord för
200cc men jag hade en nedfodrad cylinder för jag åkte i 175cc klassen.
Det visade sig att det fodret som sattes in hade vridigt sig och täppt
kanalerna.

Anders
med Guldhjälmen och delar av sin Husqvarna "Guldpilen" 1958, 200 cc,
10,5 (13) hk, 3 vx. FOTO: Mikael Sandberg
Novemberkåsan - Jag och
Hasse Hansson åkte upp och körde Novemberkåsan i Gävle 1960. Körde
Lindström då men den bara sköt och small. Vi startade på natten
först och jag kom bara några sträckor tills jag fick bryta. Gick inte
att få igång den. Även Hasse fick bryta. Placerade mig även som 7:a i
Sveriges Cross-EM 1960 som gick i Vännäs.

Från MC-Nytt nr 9 1960. Här ser vi ett par raflande
stilstudier av svensken Anders Franzén /Lindström/Husqvarna nr 31) samt
norsken Jan Ås (Maico 48). Båda gjorde en god insats i tävlingen.
FOTO: MC-Nytt
 ©
mcnytt |
Sluttävlat 1961 -
1961 körde jag sporadiskt för jag hade så ont i ryggen. Körde
Six Days i Wales i Vaslaget men kom bara tre dagar så skar den
motorcykeln. Körde även Tibros SM-deltävling men där
körde jag av framgaffeln vid Kostnadskroken.
- Kunde inte
tävla längre. Ryggont hade jag haft länge men hade inte
brytt mig om det. Men det blev sämre efter hand. Var hos olika
specialister och rådet jag fick var att jag måste sluta om jag
inte ville bli invalid när jag blir äldre. Detta var för 50
år sedan, idag hade man nog kunnat fixat ryggen. Lite
bittert för det här var ju inte roligt. Men vad skulle man
göra?
Hur var det med
träning? - Körde mycket på
skogsstigar där hemma i Tidaholm, nästan dagligen. När Smen
började springa fick jag även börja och märkte skillnaden
ganska fort. Cykeln jag körde var en ren fabrikscykel som
jag endast hade på tävlingarna. Jag var den förste i Tibro som hade
fabriksstöd. Det fanns på den tiden inga pengar att hämta i
sporten. Men jag hade fullt stöd från Husqvarna med cykeln
och delar.
Nutid
Följer enduron med intresse nu när jag är 70 och det har även
börjat rycka l i gashanden. Har kört några veteranrally i
Husqvarna. Men nu har även Stig Göransson startat upp
Tångarallyt i Vårgårda. Där kör vi även lite
specialsträckor. Läs mer om Tångarallyt >> |
Mikael Sandberg
2008-01-26

Anders
på nostalgiträff 2003. FOTO: Mikael Sandberg
|
|