tibromk-enduro.nu
Tillbaka till
INFO
Vad är en
Novemberkåsa? (Från
2009)
1972 var jag och min kamrat
Stellan och kollade Novemberkåsan i Vimmerby. Torbjörn
Jansson vann det året över Hans Hansson och Lars-Erik
Johansson blev 4:a. Det blev mersmak för oss och vi tyckte
att detta var något som passade oss. 37 år senare ska vi ta
oss upp till Falun och kolla dagens generations förare.
Kåsan Örebro 1981. FOTO: Mikael
Sandberg
Har gått igenom resultatlistor från Novemberkåsan genom åren
och stöter på följande Tibroförare. Inom parentes första
året som jag hittar föraren. Finns det fler förare så hör av
er!
Tack G.
Algoth för bilden!
Rune "Lövås" Johansson (1955), Ingemar
Andersson (1958), Holger Larsson (1959),
Rune Svensson (1959).
Rune Isaksson (1960), Anders Franzén
(1960), Hans Hansson (1960), Bengt Fernström
(1960), Sven Arvidsson (1962), Lars-Erik Johansson
(1962), Putte Gustavsson (1964), Hans Petter
Jonsson (1965), Roland Larsson (1965), Leif
Svensson (1966), Nils-Erik Zell (1966),
Lars-Åke Friberg (1968).
Sigurd Törngren (1971), Hasse Johansson
(1973), Roland Lagerstedt (1973), Thomas
Gustavsson (1974), Mikael Sandberg (1974),
Tord Granström (1975), Leif Siversson (1975),
Stellan Bergbom (1975), Gunnar Andersson (1975),
Lars-Ingvar Johansson (1976), Peter Krook
(1976), Örjan Åberg, (1977).
Svenerik Jönsson (1980), Bo Enocksson (1981),
Peter Hansson (1982).
Anders Eriksson (1991), Martin Berggren
(1992), Björn Gillström (1992), Anders Georgsson
(1996), Björn Sjöö (1996), Morgan Wallgren
(1996), Erik Svensson (1997).
Fredrik Georgsson (2000), Stefan Andersson
(2000), Daniel Johansson (2001), Mikael Svensson
(2005), Calle Sjöö (2008), Emil Gustavsson (2009).
Ingemar "Smen"
Andersson körde sin första Kåsa 1958 |
- Prov på att man har
grejorna i ordning och att man själv är i bra
kondition. Startat i tre och gått i mål i alla.
Roligaste minnet var min första som jag körde 1958 i
Örebro. Här blev jag tvåa i klassen A-junior efter
Lage Svärd Nacka MS. Lage var två
minutprickar före mig i mål. 72 startande och 27
gick i mål totalt det året. Minns inte riktigt men
var nog ca 12 -13 totalt i den kåsan.
- Körde sen Göteborgskåsan 1959 med en 11:e plats.
Gick i Hindåsskogarna i Göteborg utan tjäle och det
var extremt mycket med vatten. Fick punktering på
första etappen. Byte innerslang vid nästa kontroll
och det fick gå fort för man hade inte möjlighet att
ta hjälp. Hade med mig en luftflaska och det tog nog
ca 5 minuter och fick då några tidsprickar. Det var
så tätt mellan natt och dagsetappen att Tibroföraren
Holger Larsson inte gick av motorcykeln
mellan dag och natt. Han fick bara en dricka när han
satt på motorcykeln, sen var det bara att dra iväg
igen. Då är det tufft när man kör ett helt dygn. Jag
fick vila någon timme innan jag gav mig ut på
dagsetappen.
- Tråkigaste minnet var Gävlekåsan 1960 där jag låg
2:a efter Tibblin när det var bara någon km kvar.
Det var verkligen otroligt vad som hände, cykeln
hade ingen gnista. Byte tändstift, ställde om
brytarna men den gick inte igång. Det blev lite
tungt att dra cykeln den kilometern. Jag fick nöja
mig med en 8:e plats. |
|
Skogens Konung Svenerik Jönsson med två Kåsor (6
vinster) |
-
Det är den ultimata
utmaningen som enduroförare. Och det är den mest
prestigefyllda tävlingen att åka. Min längsta Kåsa
var 1989 i Vimmerby. Starta dagsetappen vid nio och
gick i mål vid fyra på eftermiddagen. Kvällsetappen
startade en timme senare och jag var i mål fem på
natten. Vet inte exakt hur många jag har kört men
jag har mina sex segrar och en andra plats och en
tredje plats som jag har kommit i mål på.
- Stort minne var när jag vann före Thomas och Hasse
1981. Det var i Träsk-Martins klassiska Kåsamarker i
Åsbro. Där kom jag som gubben i lådan och vann. Var
21 år gammal då. Det roligaste minnet är ju alltid
den första vinsten. Det var även kul när jag tog hem
den sista vinsten för den var även den i Åsbro. Jag
är den ende i modern tid som har tagit hem två av
vandringsprisen.
- Den tråkigaste historien är när jag blev utesluten
i Ockelbo 1980 för jag tappa tidkortet. Då var jag
19 år och ung och grön. 10 år senare fick jag reda
på att jag ledde dagsetappen med 5 minuter. Året
innan vann Steve Tell med tappat tidkort. Och det
var han som lite grann var orsaken till det hela.
Jag körde ikapp honom på dagsetappen, arrangören
hade skrivit lite diffust på tidkortet med minuter
och sekunder. Jag var inne i kontrollen med
tidkortet nedstoppad i jackan och klar för start. Då
kommer Steve fram och ville titta på mitt tidkort.
Han satte inte tillbaka tidkortet i jackan så kortet
blev kvar i kontrollen. Det var en sån där tråkig
grej. |
©
mcnytt |
Anders Georgsson gjorde debut 1996 |
-
Det är något helt
annat än åka svenskenduro och VM-enduro. Här gäller
det att i siste ändan att överleva. Man måste vara
smart, iskall och ha ett jäkligt bra psyke.
Dagsetappen är ingen tävling som avgör Kåsan. Första
start i Uppsala 96. Var anmäld i junior men
efteranmälde mig till seniorklassen för junior körde
bara halva tävligsträckan. Hamna sist i startfältet.
Mörketapp först det året. Minns inte min placering.
Har sedan kört 7 st. Var som bäst 7:a 02 i Gävle med
brorsan Fredrik framför mig. Det år gick det bara
12-13 förare i mål. Regna hela dagen före
nattetappen.
- Tråkigaste minnet var att jag bröt näven i
Hässleholm. Lerumkåsan är den tävlingen som jag
grämer mig mest över. Jag gick i väggen, blev less
påt och bröt. När jag sedan var ombytt stod jag och
titta och blev sugen igen. Hässleholm var nog den
jobbigaste under dom senaste åren. |
|
Tack
G. Algoth för bilden!
Rocky Jr
Ren idioti,
mandomsprov utan dess like. Det är för män och kvinnor med
hår på bröstet, inget för oss motionärer.
Nils-Erik Zell var med i stormkåsan 1969 |
- Körde min första 1966
i Uppsala. Tror att jag har 7 eller 8 målgångar.
Körde min sista 1983. Roligaste minnet var i Falun
när vi vann lagtävlingen. Torbjörn Jansson vann
följd av Thomas, Hasse och jag. Har även varit
tråkigt när man fick bryta när man har gjort så
mycket förberedelser.
- Körde Lerumkåsan 1971 när bara fem förare gick i
mål och där Tommy Jansson vann. Då var jag
riktigt på gång. Men jag var lite för överladdad,
hade tränat med kanotisten Ingemar "Vilden"
Fredriksson och tränat hela hösten. Hade även
gjort kostuppladdning. Jag var urstark, helt idiot i
huvudet. Körde så hårt på natten att jag körde
sönder hela cykeln. Hål på alla kåpor. Hade jag
tagit det lite lugnare så tror jag att jag hade
tagit hem det. Åkte halva natten och sedan var det
även kvar dagsetappen.
- Har även ett stort minne av stormkåsan 1969 i
Arboga. Vann juniorklassen och var även 9:a totalt.
Det var en riktig stormkåsa och träden föll runt
omkring en under natten när vi körde. Det var
livsfarligt under natten. Man stod jämte rotvältorna
när träden föll. Man åkte enbart för att hitta fram.
Det var ett under att ingen skada sig. Rent
livsfarligt var det. Sedan var man ute på natten och
tidigt på morgonen och kapa undan alla träd. Det
året var Lars-Erik Johansson 2:a efter
Ingemar Österberg. |
|
Anders Eriksson har vunnit tre Kåsor |
- Han som vinner Kåsan
varje år är den starkaste liksom. Och det är den
riktige endurotävlingen. Den kräver minutiösa
förberedelser. Många tycker att Gotland är en
endurotävlingen. För mig är det en långcrosstävling.
Kåsan är den riktiga endurotävlingen. Första start
1991 i Örebro med en 18:e plats. Mål i 10, vunnit
tre (99, 01, 03). 2:a (96, 04) och 3:a (97, 07).
|
|
Örjan Åberg vann B-klassen 1977 |
- Jobbigt, mörkt, kallt
och lerigt. Det är väl det man tänker på när man hör
ordet Novemberkåsa. Det är bara uppför hela tiden.
Det finns inga utförsbackar när det är besvärligt
hela tiden. Startat i tre Kåsor. Körde min första
1977 i Falun som B-förare. Vann klassen och blev
13:e totalt. På natten körde jag fast, jädrar. Hade
kramp i benen, helt ensam, stod och slet och drog.
Fick upp den efter 5 minuter, fick igång den och då
var hela skogen full av folk. Det var precis
ljudlöst men när jag fick igång cykeln tändes alla
ficklampor.
- Strängnäs året efter drunknade cykeln i en stor
jädra vattenpöl på första sträckan. Då hade man åkte
en Kåsa och man var laddad för att få placering. Den
första Kåsan åkte man ju för att komma i mål. Så det
gick åt helvete, cykeln försvann helt. 1981 provade
jag Örebros tävling, körde bra tills jag körde
sönder framhjulet på Hallsbergs crossbana. Byte hjul
och skulle få böta för att få fortsätta. Bekymret
var att jag hade hoppat sönder ett hjul till. Hade
trasigt hjul när jag skulle starta inför natten,
ekrarna stod åt alla håll.
- Kåsan är inget att rekommendera i dagens läge med
alla kostnader för ljuse. Det är helt befängt! Nu
begränsar man mekningen, det är fel. Är bättre att
begränsa ljuset. Det räcker att man har ett på
cykeln och ett på hjälmen. |
|
Blöt och kallt för både
publik och förare tycker Sven-Åke Karlsson
Peter Hansson vann
1983 |
- Långt, blött, kallt
och kanske besvärligt. Folkfest men tyvärr har det
varit svårt att veta resultaten men med Internets
framfart har det blivit mycket bättre. Det är Kåsan
i nötskal. Åkte min första 1982 Ljungsbro, var tvåa
i B-klassen och total 6:a. Startat i ca 14 men har
bara gått i mål i åtta.
- Min bästa placering är vinsten 1983. Då sades att
jag var den yngste förare som hade vunnit Kåsan. Men
det är inte riktig sanning.
Rolf Gülich var
även han 19 år när han vann. Senare så blev Mika
Ahola den yngste vinnare genom tiderna med sin
vinst 1993 när han var 17 år. Roligaste minnet var
ju naturligtvis min seger 1983. Det gick som tåget
den gången. Det bara flöt på min väg hela tiden.
Svenerik och Thomas hade problem med motorn och
Grönberg och Pärnebjörk körde jag ifrån.
- Tråkigaste minnet var Arboga 86 för där gick det
åt sex stycken avgasrör. Dom tog slut och jag kunde
inte köra mer. Fick låna Sveneriks sista, sen så var
det även sönderkört. |
|
Här fortsätter del 2
av "Vad är en Novemberkåsa". Efter att jag varit och sett på
Novemberkåsan 1972 i Vimmerby så införskaffade jag en hoj 73
och började träna med Stellan Bergbom, Tord Granström och
Thomas Gustavsson.
På min mer aktiva tid på
70-talet var det en naturlig företeelse att köra Kåsan. Då
gick det ett par nattävlingar i SM varje år och utrustningen
var inte dyr. Min första Kåsa i Örebro 1974 blev väldig
kort, efter någon km på första sträckan skar växellådan.
Försök nummer två var i Arboga året efter. Minns att jag var
så trött man kan bli, lovade mig själv om du fortsätter och
går i mål ska du slippa att köra MC resten av livet. När jag
var som värst trött så fick jag för mig att här har jag kört
tidigare under samma varv. Ingen trodde på mig när jag kom i
mål. Men när vi tittade på kartan var det fullt möjligt att
jag hade kört fel och kommit på början av långsträckan.
Körde med glasögon och dom immade igen hela tiden. Rätt nöjd
ändå, 13:e av 50 startande i B-klassen.
Året efter gick det i Uppsala och dagsetappen gick som
smort, utom att jag körde med punka i fram, ingen framskärm
och stum gaffel. Tyvärr var mina reservdelar någon
annanstans vid det tillfället. (Stellan Bergbom -Vi är
fortfarande vänner). Var extra laddad inför natten för
Thomas och jag hade mekat i ordning ett lyssystem som var
extra starkt. Vi hade lindat in extra spolar i ett
Femsasystem. Tyvärr han jag inte att prova det ordentligt
hemma. Det blev lite för många volt och ett tiopack med H4
lampor tog slut. Fick då avstå resten av tävlingen.
Mikael Sandberg
Tack G. Algoth
för bilden!
Hasse Hansson med fem
segrar och en Kåsa |
- Det är ett kraftprov,
både natt och dagsetapp. Mycket förberedelser innan.
Sen brukar ju det inte vara en lätt tävling. Det ska
ju vara besvärligt säger dom. Körtiden kan bli upp
till 10 timmar på natten. Det finns ju både lätta
och svåra Kåsor. Mycket beror på vädret och hur man
lägger banorna. Man kan även göra svårt för sig
själv när man är dåligt förberedd.
- Körde min första i Gävle 1960 när jag var 18 år.
Det blev inte så lång tävling, körde sönder
bensintanken så bensin läckte ut och jag fick
bensinstopp. Kom två sträckor på dagsetappen som
gick först det året. Tror att jag har starta i 17
stycken. Gått i mål i 11 och vunnit 5 och tagit en
Kåsa för alltid. Vann då 68, 70 och 74. Vann även 75
och 76. Den Kåsan tog svärsonen Jönsson senare.
- Det roligaste var nog när jag vann första gången
1968 när man hade kämpat många gånger. Kom i mål
förste gången 1964. 1965 var jag trea. Tråkigaste
var i Uppsala 1966 när jag var i ledningen efter
nattsträckorna. Motorn gick sedan sönder efter 6
sträckor på dagen. Körde en Lindströms motorn och
jag tror vevstaken gick av. |
©
mcnytt |
Daniel Johansson, en Kåsa ska vara sketig och jävlig |
- Det är helt klart en
av världens tuffaste endurotävlingar. En del säger
att dom bara ska ta sig runt. Men det kan var väl så
jobbigt att göra det. Man har minnen från varje Kåsa
man har åkt. Det sitter i väldigt länge. Första
Kåsan för mig var Hallsberg 01 och den var blöt,
sketig och jävligt. Precis som en Kåsa ska vara. Det
gäller att härda ut.
- Starta i 7 Kåsor, fick bryta i Hässleholm när jag
hade två sträckor kvar. Hade haft feber veckan före
och det gick bara inta att fortsätta. Jag blev så
trött att jag bra blev sittande på cykeln, lite synd
faktiskt. Låg bra till när jag bröt. Har tre 9:e
placeringar.
- Bäst gick det i strulkåsan i Göteborg. Var uppe på
en 2:e - 3:e plats i början av natten. Satte cykeln
under en spång, blev sittande där till Anders
Georgsson kom till undsättning. Hade säker
suttit fast 30 minuter. Det var både tråkigt och
surt där. När jag kom i mål på sträckan och skulle
bryta så kommer Peter Hansson och frågar vad
jag gjorde. Han fick mig att byta om till torra
kläder, tog mina transportprickar och tog mig i mål
och kände mig fräsch vid målgång. |
|
Thomas Gustavsson,
Kåsan är "Viljans seger över förnuftet" |
- Natt, blött, skitigt,
lång och tungt. Viljans seger över förnuftet.
Förnuftet vill att du stannar, viljan vill att du
kör vidare. Första start var Örebro 1974 med en 8:e
plats i B-klassen. Startat i 17 och gått i mål i 15
st. Bästa resultat är 2:a (77, 82), 3:a (79, 80, 81)
och 4:a (84).
- Roligaste minnet var att jag gick i mål som tvåa
1982 i Ljungsbrokåsan. Mycket tuff Kåsa, blött och
skitigt. 156
förare startade på dagen, 95 startande natt. 15
förare i mål inom respiten. Regna kraftigt på natten
så dom två sista sträckorna fick strykas annars hade
endast några få kommit i mål inom respiten.
- Svenerik vann med 38 minuter och jag var tvåa 48
minuter före Håkan Lundberg. Tråkigaste är
att jag bröt 2 ggr. 1981 bröt jag för att fodret
sjönk i cylindern. 1994 för att kedjan hoppa, fick
ta loss svingenaxeln men det hjälpte inte för
växellådan var paj. |
Fredrik Georgsson med en fin 2:a plats 2001 |
|
- Det är en tävling som
kräver väldigt mycket av både föraren och maskin.
Kräver ohört mycket förberedelse. Går åt sjukt många
timmar innan. Ett riktigt kraftprov att genomföra.
Man måste vara mentalt och fysisk stark. Mycket
publik och uppståndelse. Jädrigt skönt när man
kommer i mål. Det är absolut ett av årets
höjdpunkter.
- Gjorde debuten 2000 i Gävle, blev 8:a. Det var en
prövning och vi var ganska gröna jag och min bror.
Minns att det var väldigt mycket vatten. Vi hade
inte riktigt lika skarpt ljus på den tiden. Körde
ett stort hål i luftburken och det sköljde vatten in
i motorn. Fick fixa till det under sträckan och
förlorade ca 30 minuter. Tog tid att få upp cykel ur
surdraget och täta luftburken. Det var nävastort hål
rakt in i luftburken. Var tvungen att täta med
grejor som jag hittade. Kom i mål och det gick
jättebra med en 8:e plats.
- 2001 var jag 2:a efter Anders Eriksson och
det gick hur bra som helst i den Åsbrokåsan. 2002 i
Göteborg blev jag 3:a. Sedan har det varit lite
blandade resultat. Körde 125cc ända fram till 2004.
Har haft teknisk strul dom två senaste åren. I
Uppsala fick jag bryta med havererad koppling.
Trassla in kedjan dubbelt och brände kopplingen. Var
ensam på långsträckan i ett vattenfyllt dike. Kom
inte någonstans, cykeln gick men jag kom inte iväg
en meter. Fick ställa cykeln och sen var det bara
att ta sikte i mörker där man anade publik. Förra
året hade jag problem med tändningen. Inte så
speciellt kul dom två senaste åren. Det är alltid
tråkigt att behöva bryta.
- Roligaste minnet var 2:a platsen 2001 för den var
ganska oväntad. Var en kanondag, jädrigt pigg och
allt flöt på hela tiden. Det var bara att slå på
hela tiden. Den jobbigaste Kåsan var 2003 i
Hässleholm. Var där 5:a och det var bara 12 som kom
i mål. |
Calle Sjöö
Det kan nog vara ett helvete. Ingen snack om saken. Det är
nog det mest manliga man kan köra inom enduro.
Tack G.
Algoth för bilden!
Johan Fornegård, Götene MK
Äventyr, jobbigt mycket vatten men kul om man är tränad.
Vasaloppet är som att jämföra med Gotland. Novemberkåsan är
ytterligare tre dimension svårare. Kört ca 7 st. Debut 1993
i Linköping när det snöade och vi inte fick ha dubbdäck.
Bästa placering 1995 i Göteborg.
Krister Ribba, MA
Lerum
Tufft, fräckt och häftigt. Starta 1985 eller 1986 i min
första Kåsa. Har ingen bästa placering för jag har inte gått
i mål. Körde i Trollhättan förra året och kommer även att
köra i Vimmerby.
Tore Kindhal, MA Lerum
Långt, mörkt och jävligt. Körde i Falun 97 och Arboga 98.
Gick i mål i Arboga. Målet var att fullfölja en kåsa och det
gick bra.
Tack G.
Algoth för bilden!
Mikael Sandberg
|
|
|