Six Days kördes första gången 1913 i engelska Carlisle, där även värdlandet tog den första inteckningen. Sverige har vunnit den anrika tävlingen 1923, 1983, 1985, 1990 och 1991.

Årets tävlingen avgörs 8-13 augusti runt Kotka, Hamina i Östra Finland. På www.isde2011.com finns det mycket matnyttig information.

Team West Sweden består av Albin Elowson FMCK Skövde,
Emil Gustavsson och Anton Sandstedt Tibro MK.  Reserv är Anton Walfridsson från Falköping.

Team West Sweden bygger laganda

Enduro är normalt en individuell sport där konkurrensen är stenhård. Inte minst mellan våra duktiga Juniorer. De ger allt i alla lägen för att konkurera med och mot varandra! Förutsättningarna inför stundande Sixdaysäventyr är lite annorlunda. Det gäller nu att ställa om till ett renodlat lagtänk. Lagets totala prestation är mycket viktigare än min enskilda.

För att främja dessa tankar och att svetsa ihop gänget utmanade lagledarna ”junisarna” i femkamp. Utanför Falköping driver en ”gammal enduroräv” Wrågården. Detta är numer en ombyggd bondgård där man kan genomföra diverse konferenser och aktiviteter för företag, familjer, kompisgäng osv. Det finns allt från femkamp, fotbollsgolf, bison/älgsafari och paintball till konferenslokal och restaurang med mycket god mat. Väl värt ett besök! Läs mer på www.wragarden.se

Första momentet var Backstafett
Där samlades vi en onsdagskväll för att göra upp. Då vi ”seniorer” i lagledargänget var en man kort stärkte vi upp med Max Larsson. Första momentet var Backstafett. Det hela är en klassisk stafett, men fyra man ska stående på tre drickabackar ta sig genom banan. Foten i marken straffas med tidstilläg. Junisarna vann denna gren, troligtvis pga av Max stora fötter :)


Starten i backstafetten har gått! Från Vänster: Holmvik, Max, Stefan, Anton W, Emil, Anton S & Albin

Vändningen runt konan var extra klurig. Här syns även Ahlin hängandes längst bak

Moment två bestod av yxkastning
Varje tävlande fick fem kast och skulle naturligtvis sätta yxan i tavlan. Här blev resultatet oavgjort.

Stefan kastar yxa med precision

Pyssel & knåp
I tredje delen var det mest de små grå innanför pannbenet som fick jobba. Ett antal kluriga pyssel & knåp skulle lösan inom en begränsad tid. Då detta var ganska stillasittande lyckades di gamle ta hem denna gren…


Många kluriga knåp får det att koka i pallet

Fjärde gren var ”passtillbakastraff”
Man skulle sparka en fotboll mot en sten och sedan själv fånga den innan den studsa i backen. En avvägning hur hårt man satsade framåt mot stenen var avgörande. För mesigt han man inte fram, för hårt fanns risken att man rammade stenbumlingen. Junisarna tog full pott så de vann.

Femte och sista tävling var Blind/Döv-rullstolsrace
En döv (med hörselkåpor) skulle ledsaga en blind (med ögonbindel) att köra så fort som möjligt genom en utstakad slalombana. Efter första varvet byttes uppgifter. Di gamle tog en seger i detta fyskrävande moment…

Anton pekar åt vilket håll den blinda chauffören skall köra. & Det gick fort på startrakan.

Efter tävlingarna samlades vi i restaurangen och snackade om de sista förberedelserna inför avresan, samtidigt som vi serverades en fantastiskt god Bisonburgare med alla tänkbara tillbehör. Vi satt en lång stund och samtalade om hur vi skall genomföra tävlingen på bästa sätt och vilka förberedelser som återstår. Endast en gemensam samling återstår innan avresa mot finland. Det blir en kombinerad körning/planeringsdag där det sista finslipas och gås igenom.

Tack till personalen på Wrågården för en jättebra aktivitet! Jo föresten, glömde nästan. Junisarna tog visst hem segern femkampen. Det var otroligt jämt men deras snabbare tid på backstafetten avgjorde. Grattis!


 



Anders Eriksson trimmar Skaraborgs Six-Dayslag

 Anders Eriksson drillar pojkarna hårt. FOTO: Sandberg

Vintercupen Östra Skaraborg har finansierat laget att få bästa möjliga träningsmöjligheter inför Six-Days som körs i Finland 8-13 aug. Anders Eriksson trimmar laget och med hjälp av sin långa erfarenhet (16 Six-Days och över 200 VM-starter) så kan man nog inte få bättre träning. Anders har drillat dom vid 7 tillfällen. Senast var det träning för att få känslan att köra med rätt tempo på transporterna. 

Två lag var anmäld till klubblagstävlingen men endast ett lag fick möjligheten att köra. Tibroförarna Emil Gustavsson och Anton Sandstedt tillsammans med FMCK Skövdes Albin Elowson bildar laget. Reserv är Anton Walfridsson från Falköping. Tibros Jesper Börjesson var inte aktuell pga. körkortskrav för tävling. Fyller 16 senare i år.
 
Anders Eriksson berättar här om upplägget
Mediaspelaren öppnar även här




Skaraborgs Six Dayslag: Anton Walfridsson (Reserv), Anton Sandstedt och Albin Elowson. Emil Gustavsson saknas på bilden. FOTO: Sandberg

 

Presentation av Östra Skaraborgs Six Days lag till Finland 2011
Lag 1: Emil Gustavsson, Tibro MK, Albin Elowson, FMCK Skövde & Anton Sandstedt, Tibro MK.
Lag 2: Edwin Dahl, FMCK Skövde, Anton Walfridsson, Falköpings MK & Emil Andersson, FMCK Skövde. Reserv för båda lagen är Rasmus Mcartney, Falköpings MK.


Edwin Dahl, Emil Andersson, Anton Walfridsson & Albin Elowson. FOTO: Sandberg


Mediaspelaren öppnar även här


Stefan Andersson berättar här hur upplägget har varit på den här satsningen inför Six Days i Finland. Uppdraget gick till Anders Eriksson som har varit med och drillat en grupp på 15-16 juniorer under 6 tillfällen på hösten.


Tävlingen avgörs 8-13 augusti runt Kotka, Hamina i Östra Finland. På www.isde2011.com finns det mycket matnyttig information redan.


Under övervakning av VM-mekanikern Lars Börjesson byter Albin Elowson däck. FOTO: Sandberg

Sixdays Östra Skaraborg - Träning 100901
Arrangörsklubbarna i Vintercupen Östra Skaraborg har gemensamt beslutat att göra en satsning för att ha ett lag bestående av Juniorer till Sixdays (ISDE) i Finland 2011. Satsningen är öppen för förare som tävlar för någon av dessa arrangörsklubbar och finansieras genom en del av startavgifterna från Vintercuptävlingarna. Om denna första satsning slår väl ut finns förhoppningar om fortsatta satsningar även kommande år.


FOTO: Fredrik Holmvik

Under onsdagen genomfördes ytterligare ett träningspass med de juniorer som ingår i truppen för denna satsning. Träningen genomfördes denna gång hos FMCK Skövde och 8 förare ur truppen deltog. Tränare var även denna gång Anders Eriksson vars stora erfarenhet från Sixdays är en oerhört viktig resurs i framtagandet av den trupp som till slut ska starta i Finland.


FOTO: Fredrik Holmvik


Tonvikten låg denna gång på korta men explosiva körningar. Ett specialprov som tog strax under 3 minuter, bestående till största del av gräsgärde och lite skogskörning, hade gjorts i ordning. Efter uppvärmning och mastervarv var det dags att börja drilla förarna ordentligt. Ett varv i taget kördes, förarna startade med 15 sekunders mellanrum och allas prestationer klockades med hjälp av transpondersystem.


FOTO: Fredrik Holmvik


Efter varje varv utvärderades tider och körteknik. Anders delade ut tips till de flesta förarna efter varje varv, vilket ofta gav resultat på nästa körning. En del kunde kapa tiderna ganska rejält efter att tipsen börjat omsättas i praktiken. Åtta varv genomfördes på detta sätt innan man avslutningsvis gjorde fyra varv på stöten. Självklart togs tider även på detta. Detta gör att man kan se vilka som orkar hålla uppe tempot även under ett något längre prov.


FOTO: Fredrik Holmvik


Efter att ha bytt om och packat ihop hölls en samling där man gick igenom dagens övningar och informerade och diskuterade hur det kommer se ut framöver. Tanken är att träningarna nu skall tuffas till mer och mer och inte bara innehålla körning. Under Sixdays måste föraren själv sköta ALLT på sin cykel och får endast ta hjälp av servicepersonal när oljor och bränsle är involverat. Därför kommer även de mekaniska kunskaperna testas och tränas.


FOTO: Fredrik Holmvik

Det trycktes även extra på vikten av att man måste se till att ha körkort för den MC man tävlar på. Här är det lite si och så i dagsläget, men alla vet nu förutsättningarna.

Med vänlig hälsning, Organisationskommittén, Sixdays Östra Skaraborg