Enduro – ur en själplågares synvinkel
– episod 96 - Vianor i Falköping


Uppladdningen…
Förberedelserna den sista tiden hade bestått i att mentalt försöka smälta trassligheterna med mitt lån av Stefans Anderssons sedermera kraschade hjälmljuse i samband med 12-timmars…

… men jag hade även hunnit med att gästspela i ”Västgöta-crossen” på Donkelo 8:e maj. Gästspelet slutade ganska lyckligt i en A-final och lyckan just där bestod kanske mest i att lyckas hålla Peter ”Fingal” Fingal efter mig i båda heaten. Magnus ”Grym” Griberg tävlade också och var väl ”bara” ca 10 sekunder snabbare än mig per varv…

Det mest uppseendeväckande denna dag var väl annars skräcken över att se L-G Fasth nästan bli överkörd! För alla som varit närvarande vid en tävling på Donkelo så vet man att det nästan alltid är förenat med att ha Mr Fast som förste ”hanterare” av målflaggan. Varför han nu lämna de sin post för att korsa banan under heatet förtäljer inte historien men L-G hann tillbaks med livet i behåll i tid å flaggade sålunda av heatet som vanligt.

22/5 Vianor – ”TYP 1” – typ…
Alla tror jag har förstått att jag inte uppskattar vare sig förändring eller överraskningar. Jag förstår Er förvåning om min anmälan till Vianor-tävlingen i Falköping. För detta år var det ju INTE precis som vanligt…

Vianor i slutet på maj har traditionsenligt alltid varit en lag-tävling där undertecknad figurerat med flera lag som bl a ”Bubba, Carmichael and Reed” och ”Rocky, DD och Grym”. Men detta år var Falköpings tävling en ”typ 1”-tävling. Alla som någon gång träffat en person mellan 15 och 20 år kan eventuellt vara bekant med uttrycket -”typ” - som brukar
 komma i tid och otid…


Bilder från tävlingen på  www.per-larsson.se

MIN erfarenhet av allt förenligt med ”typ” stannar väl där ungefär…

… och därför terroriserade jag både Rickard ”jag borde druckit mer mjölk (=kalcium)” Ahlin (vars båtben väl snart borde vara läkt, eller?) och tävlingsledare Fredrik Holmvik (som för övrigt tillgodosåg min önskan om ett lågt startnummer i ”motion kort”) med diverse möjliga och omöjliga frågor. Här kommer några:

• Vad betyder TK?
• Hur snabbt måste man köra på transporten?
• Vilken backe var det som skulle vara så besvärlig?
(Just den frågan löste sig – det framgick ganska tydligt faktiskt)

… hmmm, men även:

• Kommer mina fälgar att överleva extremprovet utan att bli repade?
• Har Stefan Andersson verkligen lika bra koll som han tror?
• Hur kunde jag hamna mellan alla lovande juniorer på parkeringen?
• Varför var Frii och Wester från Älvbygden (1:a och 2:a i min klass) tvungna att köra i ”motion kort”?
• Kommer mina Blue-Crome dekaler sitta kvar hela dagen?
(Nääää, det gjorde di ente - sicken skit!)

Nu gick väl allt jäkligt bra, ändå. Falköpingsherrarna svarade tålmodigt på alla frågor och efter att man dragit om spåret förbi surhålet och kortat av den svåra uppförsbacken så var nog alla riktigt nöjda… typ… Jag klarade en 5:e plats i Motion kort och det var precis lagom…typ…

… precis lagom att vara HELT-HELT-HELT utslagen resten av dagen… typ… något som sambon inte var helt nöjd med för övrigt… typ…


Bilder från tävlingen på  www.per-larsson.se

Jag är annars som mest mitt uppe i det Larsson-/Lyckman-ska årliga högtidsinferno som under 2 hektiska veckor (20/5 – 7/6) består av:

• Sonens födelsedag
• Mors dag
• Dotterns födelsedag
• Den kära sambons födelsedag

… lägg på att det ska vara minst ett familjekalas och klasskalas för varje barn!

… som om i detta vore nog så toppas detta år med att vår familj ska arrangera det traditionsenliga midsommarfirandet samt att Ulrika fyller väldigt jämnt i år…

… så det ska vara stor baluns med 40 gäster ”i å mä dä” också…

Jag måste nog ta ledigt för att vila upp nerverna!

Hur som haver så år det så sakteliga mot den sista episoden – den 100:e. När man tänker på det så har det blivit några timmar framför datorn (ca 2 timmar i snitt * 100 episoder = ca 2 månaders hårt bankarbete!) – vad ska jag göra med all tid jag får över?

Träna, eller?
(Behöver jag poängtera att jag skämtar?)

Ja, ja den dagen den sorgen…

Rocky ”going for 100” Jr