tibromk-enduro.nu
Tillbaka till INFO



Upptaktsmöte inför juniorsatsningen, Six Days 2011!
 
Arrangerande klubbar av Vintercupen Östra Skaraborg avser att skicka ett klubblag med juniorförare till Six Days, Finland 8-13 augusti 2011. Finansieringen kommer att tas från startavgifter av Vintercupen i Östra Skaraborg under 2010-2011.  Första kriterierna för att komma med är att föraren tävlar och har licens för någon av dom sex arrangerande klubbarna: Töreboda MK, Tidaholms MK, FMCK Skövde, Falköpings MK, Tibro MK & Carlsborgs MK.

Söndagen 31 januari arrangerades det ett upptaktsmöte på Grevagården. Rickard Ahlin, Stefan Andersson och Anders Eriksson (med 17 st Six Days) berättade om hur satsningen är tänkt. 16 förväntansfulla ungdom/juniorförare hade hörsammat kallelsen och fick information om upplägget. I slutändan kommer tre förare plus ev. reserv  att få viss ekonomiskt stöd för tävlingens genomförande.

Meningen är att hjälpa till med kostnader för ett lag (3 förare, plus eventuellt reserv). Kostanden såsom startavgift, resa, boende, mat, däck (byte varje dag) mm. Kostnaderna inkluderar även viss del av service. Varje dag är det ca 4 serviceplatser som det måste finnas personal på. Preliminär anmälan av lag ca jan 2011, definitivt maj-juni 2011. Vi kommeräven att höja kvalitén på våra egna klubbar på detta sätt. Kontaktperson är Rickard Ahlin
070 66 82 180.

 
Peter Hansson och Anders Eriksson ramar in aspiranterna. FOTO: Sandberg

Vilka är aktuella?
Juniorer tävlandes för arrangerande klubbar i Vintercupen Östra Skaraborg samt deltagit i Vintercupen 2010-2011.
Uttagningen sker med en representant från varje arrangörsklubb

Ha erfarenhet av internationellt tävlande.

EM, SVEMO kommer att gör ett val om det är för många klubblag anmälda och förare med internationell körning har oftast förtur.

Deltagit i dom arrangerande träningar och samlingar.
Anders Eriksson kommer att hålla i träningstillfällena som klubbarna arrangerar.

Ha kunskap/förmåga att reparera/serva sin MC och utrustning.
Under Six Days får inte mekaniker serva MC, undantag viss smörjmedel. Förarna får själva på kort tid fixa däckbyte och andra reparationer själva under kort och stressiga förhållanden.

Ha konkurrenskraftigt material (MC och utrustning i nyskick).
MC inköpet bör planeras så att man kommer med en frisk hoj. Ca 125 mils körning som sliter även på nytt material.

Ha körkort för MC.


Stefan Andersson, Anders Eriksson och Rickard Ahlin. FOTO: Sandberg

Uttagningskriterier:

Redovisning av träningsbok
Tävlingsresultat
Prestationer under våra läger/träningar/sammankomster
Kunskapen att vårda/reparera sin MC samt utrustning.

Vara en "Team Player"
Fysisk status på föraren.

Anders Eriksson berättade något om sina 17 Six Days
Sex dagars utmaning med påfrestning och det gäller att underkasta sig tävling under många dagar. Gäller att lära kroppen att köra länge och jag själv körde mycket dom Tyska mästerskapen i min tidiga karriär.

Har kört i Finland tidigare och då var det tuff med 10 timmars race under 6 dagar. Nu är det regler på 6-8 timmar men det kan vara grymt varmt i augusti. 4:e dagen brukar vara värst och bakdelen tar mycket stryk. I Finland brukar det vara varierande förhållanden. Kan vara ytterligheterna i terrängen och man förstår varför Finland är bra på enduro.

1993 kördes tävlingen i Holland och det svenska laget kom på 19 plats. Sandigt och jäkligt och dom flesta lagen fick problem med brutna förare.
-Varje dag var som att köra en Kåsa. Polen överraskade med att vinna med ett lag med enbart 80cc cyklar. Deras koncept var att ta maximal prickbelastning för att hålla cyklarna i ordning.

Minns ett Six Days när Svenerik Jönsson byte kolv på 25 minuter. Inte nog med det, fick 2,5 minut över och då passade han på att byta bromsbeläggen. Lagledningen var ganska nervösa då.


Sveriges seniorlag i Six Days 2009. FOTO: Sandberg

Här berätta Anders hur dag 5 var under Grekland Six Days 2008, så ni förstår bättre vad dessa gossar utsätter sig för.
- Väckning 06.00, frukost 06.15, avfärd 07.00 till paddocken där har vi gått först till crossprovet. Vi springer där på morgonen för det körs varje dag. Kollar hur mycket förändringar dom har gjort. Och hur mycket det har bevattnats. 

- 07.30 byter jag om. Har haft startid ca 08.15. Något där emellan beroenden av seeding. Får hämta  ut min cykel 15 minuter innan min starttid. 10 minuter innan får jag rulla in den i en arbetsfålla där jag får meka. Justerat lite fjädring och kollar över så allt är OK. Däcken har vi bytt dagen innan. 

- På min startid rullar jag igång hojen. Då har det varit att kasta in sig i hetluften med en gång. För då har det varit specialprov direkt på crossbanan.  Första sträckan var 55 minuter och där ingick även ett nytt crossprov. När vi kom in till service hade vi bara 5 minuter över. Men den första transportsträckan var ganska lätt. 

- Direkt efter den servicen var det att ta sig upp till högsta banans punkt. Det tog oss nästa 1 timme och 20 minuter. Inte mycket väg. Bökraviner, små stigar, stenigt och bra lutning uppför. Vi har gått från 60 meter till 1660 meter över havet.  Så det förstår ni själva att det är en ganska kraftig klättring. Där uppe hade vi 10 minuter till service. Försöker dricka och äta på. Kontroller cykeln. Idag har jag åkt med  vatten på ryggen i en väst eftersom sträckorna är så långa. Man hinner  inte tillgodogöra sig vätskan man får vid service. 


Anders Eriksson under Six Days i Portugal 2009. FOTO: Sandberg

- Därefter rullar vi ner några hundar meter och så var det ett nytt enduroprov.  Körtid på ca 8 minuter. Därefter var det att rulla  nästan 1,5 timme ner till varvningen och där hade vi 12 minuter över för service. Likadant där att vi byter filter och kollar över cykeln. Drick och äter så mycket man kan. 

- Varv två är sedan exakt samma som varv ett. Inför varv två hade dom korta ner tiden så det blev lite kortare serviceuppehåll. Det var ändå inte ont om tid. Har varit rätt bökiga sträckor men ändå trevligare att köra. När man har kört sina två varv har man en preefinsh och sedan rullar man in här och då har man 15 min och på den  tiden så ska jag lägga om däck och göra cykeln klar för morgondagen. Oftast har det varit att byta fram och backdäck samt filter. Jag var  i mål 15.44. Det är sina modiga 7 tim och 30 min. 


- Joakim och jag har haft en egen tävling på den sista transporten ner till Serres. I en och en halv timme så skulle vi se vem som inte tog ut foten från fotpinnen. Stod hela vägen utför från toppen på berget till mål. Det var fränt. Jocke gick vinnande ur striden. Det är kul, tror att Jocke fotade tre ggr och jag fyra ggr. Avgörandet kom vid en bäckravin. Thomas sa att det skulle bli jobbigt. Tippa och bära skiten över svårigheter. Tycker även att bana var bättre idag. Lite mer VM-aktig. Tuffa till sig till det bättre. 

Mer Six Days på http://homer.hmdata.se/tmk/sixdays09/index.htm
Six Days filmer på YouTube >>

tibromk-enduro.nu
Tillbaka till INFO