www.tibromk-enduro.nu
Tillbaka till INFO

Dagboksanteckningar från Six Days´ 2004
Söndag morgon 19 sep

Årets Six Days slutade med Polsk riksdag

Avslutningsdagens sista prov var tänkt som ett motocrossheat. Förarna var placerade i grupper efter klass och resultat. Start 8.00 för första åkaren och sedan en mindre transportsträcka på ca 8 mil. Framme vid crossbanan så var de ett gärde som var omgjort till ett gärde.

Arrangören hade tyvärr ej haft förstånd med att vattnat provet som var lovat. Rickard, Niklas och Tobias var med i det första heatet. Crossbanan var bandad med tejpband och publiken stod ända ute i banan. Niklas lyckades bäst av svenskarna i första heatet och hängde med bra och blev 7:a. Rickard Larsson strulade till det plus att han inte kom förbi crossmästaren Pedro Tragter. Blev 15:e efter en hård kamp. Redan i detta heat blev det dammigt. Efter att ha flyttat ut publik från banan med nya avspärrningar så kördes det två heat till i E1-klassen.


Niklas Gustavsson FOTO: Mikael Sandberg

Trial åkaren Anders Nilsson som tävlar för klubblaget Team Östra gjorde en fantastisk körning i andra heatet. Anders har aldrig kört en crosstävling, missade starten och vurpade. Körde sen upp sig i det 40 man starka laget och blev 21:a tror jag. Man fick se många fina omkörningar. Hoppas enduron får behålla honom för det är väl svårt att köra båda disciplinerna. heat två. Hoppas att den ynglingen fortsäter med enduro. Siktet för Anders och dom andra i laget var att komma förbi FMCK Hässleholm i resultatet.

Det fanns tre brandbilar på plats, men bra en användes! FOTO: Mikael Sandberg

Efter att arrangörerna vattnade banan med tankbil med två klena slangar så åkte E2 klassen ut på ett mastervarv. Efter detta tog vissa av förarna upp en diskussion med tävlingsledning och jury. Det var så dammigt så förarna vill inte riskera något. Så nu startade den polska riksdagen! Under några timmar visst ingen av oss i publiken, knappt förarna om vad som hände. Det fanns ingen speaker som talade om för den stora publiken om vad som händer.

Jury och tävlingsledningen tog beslutet att det skulle köras ändå. Som jag såg var det två förare som drog ut sina cyklar för start. Det blev ett väldigt buande och båda förarna gick tillbaka med cyklarna. Då tröttnade jag på skiten och blev turist för en stund.

När jag kom tillbaka får jag höra att Juan Knight i det engelska Trophylaget drog fram sin cykel till startgrinden och blev där överfallen med banstolpar av några i det spanska juniorlaget. Före detta strulet låg det spanska juniorlaget etta. Efter jurybeslut fick en av dom spanska förarna 2 timmars tidspålägg och samtidigt sjunker laget till 11:e plats.


Rickard Larsson FOTO: Mikael Sandberg

Två guld lyckades Finland att ta med sig hem, World Trophy och Junior Trophy. Svenskarn kom på en fjärde respektive sjunde plats. Anders Eriksson fick en bronsmedalj i märkeslaget Husqvarna tillsammans med Roberto Bazzurii och Mika Ahola. Fyra blev Husaberg med Björne Carlsson, Andreas Toresson och Marko Tarkkala.

Slutfacit: Mycket bra resultatangivning. Sedan finns det väl mycket annat som har varit bra men det är svårt att se det just nu. Dom svenska förarna tyckte att proven var alldeles för enkla och likformiga. Trista transporter som inte höll för så många åkare. Samtidigt är det jobbigt att hela tiden behöva tänka på att bli bestulen. Jobbigt att alltid vara på sin vakt. Hoppas FIM tar beslut på att avstänga Polen från sådana här tävlingar tills man kan garantera bättre förhållanden.

På morgonen startade förarna sin långa hemresa. Först 8 -10 timmar till kvällsfärjan till Sverige. Sedan 12 timmar färjeresa över.

Det blir inga bilder idag, lägger ut dom på Måndag.

Från Polen
Mikael Sandberg

Anders Nilsson FOTO: Mikael Sandberg


Pressinfo 2004-09-18

Polsk riksdag sista dagen av Six Days´

Sista dagen av årets Six Days´ blev lite kaotiskt efter att förarna protesterade mot att sista dagens crossprove var för dåligt vattnat. Polen som värdnation har inte haft turen med sig i detta arrangemang. Dagens etapp kördes med en 8,1 mil lång transportsträcka som skulle avslutas med ett crossprov. Tanken var att man skulle köra åtta crossheat. E1 klassen startade med tre heat i placeringsordning. Efterhand så fick förarna problem med damm. Det blev så illa att man endast körde E1 klassens tre heat. Förarna i dom andra klasserna gjorde en gemensam protest och vägrade köra de fem heaten som återstod. Jury och tävlingsledning var oförmögna att fatta det svåra beslutet att avbryta tävlingen. Man försökte att genomföra tävlingen ändå. Resultatet blev att förarna vägrade att köra p g a sin egen säkerhet. Efter några timmars jurymöte så ställdes hela lördagens etapp in.

Slutresultatet i årets Six Days´ blev att Finland vann både World Trophy och Junior Trophy. Spanien som var etta efter fem dagar i Junior Trophy fick straffprickar p g a sitt osportsliga uppträdande under tumultet som uppstod vid det avslutande crossprovet. Sverige placering blev fyra i World Trophy och sjua i Junior Trophy. Sveriges enda placering är Anders Eriksson i Husqvarnas fabriksteam med en tredje plats

Resultat
Resultat, Six Days´ Polen
World Throphy
1. Finland, 13:43,40 2. Italy, 17:57,00 3. France, 19:31,61 4. Sweden, 23:37,34 5. England, 31:22,94

Junior Throphy
1. Finland, 12:49,70 2. Poland, 13:27,89 3. Australia, 20:57,35 7. Sweden, 28:34,64

E3, totalt
1. Samuli Aro, Fin, 2:22:47,38
2. David Knight, Gbr, 2:23:19,87
3. Ivan Cerventes, Ita, 2:24:15,82
6. Björne Carlsson, Swe, 2:25:34,96
11. Anders Eriksson, Swe, 2:29:44,48

E2, totalt
1. Stefan Merriman, Aus, 2:21:57,64
2. Arnau Vilanova, Esp, 2:23:36
3. Petri Pohjamo, Fin, 2:26:14
17. Andreas Toresson, Swe, 2:29:30,02
19. Joakim Ljunggren, Swe, 2:29:31,62

E1, totalt
1. Bartosz Oblucki, Pol, 2:24:22,26
2. Marc Germain, Fra, 2:25:48,48
3. Alesandro Belomettis, Ita, 2:25:57,36
10. Richard Larsson, Swe, 2:27:01,66
18. Niklas Gustavsson, Swe, 2:2949,60

Klubblag, totalt
1. Moto Club Azzurri, 22:22,56 15. FMCK Hässelholm, 57:31,81 17. Team Östra, 59:27,65 38. Försvarsmakten EK, 2:38:06,49

www.tibromk-enduro.nu
Tillbaka till INFO