www.tibromk-enduro.nu
Tillbaka till INFO

Dagboksanteckningar från Six Days´ 2004
Lördag morgon 18 sep.

Detta skrivs lördag morgon 4.15 efter att blivit väkt av finnarna som redan har tagit ut segern i förskott. När jag vaknar till så går tankarna direkt till Larry Gustavsson och vad som har hänt här ner i Polen under den här veckan. Om ni inte vet vad som har hänt Larry så i korta drag vad det så här. På en transportsträcka vid en lite besvärlig passage där Larry nästan står still så klipper någon människa (Polack?) till honom med ett tillhygge över armbågsskyddet så han får spricka i överarmen med dito gipsning. Detta är för jävligt. Om jag vore i ledningen i den svenska truppen skulle jag överväga om svenskarna skulle starta på lördagens avslutning. Har ännu inte hört någon diskussion i frågan. Detta är för jävligt för Larry som skulle köra sina sista VM-deltävlingar i veckorna som kommer. Plus att det var sista året som han kör VM-serien.


Larry Gustavsson FOTO: Mikael Sandberg

Kent Karlsson berättar att när man körde en VM-deltävling här 1992 så vägrade förarna att köra dag två, pga. att publiken drog fram stockar och annat skräp. Förarna tog ett eget beslut på detta och åkte hem. Det drogs fram livsfarliga hinder som kunde skada förarna på enduroproven.

Det finns mycket obekräftade uppgifter om mer saker och ting som har skett här nere. Men som ni förstår så kan inte jag skriva om detta. Jag hoppas att FIM avstänger Polen från att arrangera internationella tävlingar under lång tid.

Polen har mycket att lära för att stå upp till att vara fullvärdig medlem av EU. Efter jurymötet igår kväll, lovade Polisen att öka bevakningen under lördagens tävling. Förarna kör då en kortare bansträckning på ca 8 mil fram till det avslutande crossheatet.

Lördagens avslutningsdel körs som crosstävling. Förarna är uppdelade i 10 grupper efter veckans resultat i respektive klass. Om någon blir varvad i sin klass så ökar straffprickarna om jag förstår rätt. Tävlingen avgörs på ett av proven från dom två första dagarna. Det avgörs på ett platt gärde med gräs och mycket sand under. Dammet var besvärligt redan under dom två förta dagarnas prov. Hur kommer det att bli när man kör 10 crossheat? Arrangören har lövat att vattna men det vill till ett monsunregn för att få bort dammet. Istället finns det två alternativ. Alternativ ett är att man kör några heat och provar om det alls går att genomföra. Alternativ två är att man vattnar mellan heaten. Då kommer tävlingsdagen att bli lång kan jag lova.


FOTO: Mikael Sandberg

Sverige har små chanser att stiga upp i placeringarna från sin säkra fjärdeplats. När jag ändå är igång och klagar så tycker många av förarna att tävlingen har varit för slätstruken. Proven har alla varit lika dana. Inga variationer mellan cross och enduroprov, samma pinnar på platta gärden. Om viljan hade funnits så är vi i ett mindre bergsmassiv med utmärkta möjligheter för variation för både publik och förare.

Förarna har ändå gjort en enorm prestation genom att fullfölja och att köra ca 125 mil på eländiga stigar och vägar. Strongt killar. Nä nu får jag sluta så jag hinner äta frukost tillsammans med mina trevliga frukostkamrater Roland, Mikael och Thomas.

På plats i Polen
Mikael Sandberg


Pressinformation 2004-09-17

Efter femte dagen så ligger fortfarande Sverige på en fjärde plats i World Thropy tävlingen. Finland är fortfarande i ledningen och blir svåra att slå under lördagens avslutande tävling. Tvåa och trea är fortfarande Italien och Frankrike. Paul Edmondson har fått problem med sin cykel och det engelska laget har därför sjunkit i tid mot svenskarna men ligger kvar på femte plats.

Det har även i dag hänt tråkigheter under tävlingen. Larry Gustavsson i Försvarsmakten klubblag blev misshandlad under tävlingen. En människa i publiken slog honom med något tillhygge på en transportsträcka i skogen. Det blev en spricka i överarmen och det innebär att resten av VM-säsongen är spolierad. Historiskt sett har Polen problem med att arrangera tävlingar. 1992 när det kördes tvådagars i den individuella serien så vägrade åkarna att starta på andra dagen p g a att det drogs fram stockar och annat på proven.

Dagens tävling kördes på en slinga som var en kombination av dom två sträckningar som har körts under veckan. Sammanlagt har 6 prov körts på en 28 mil lång tävlingssträcka. Det har blivit större manfall under dagen än tidigare. Tävlingen avslutas i morgon med en transportsträcka ut till en crossbana som blir ca 8 mil. Där avslutas tävlingen med ett crossheat efter tidigare placeringar, klassvis. Det kan bli lite kaotiskt i morgon om det inte blir regn eller att tävlingsledningen vattnar bana ordentlig.

Förbundskaptenen Stefan Holm är oerhört nöjd att han har fått förarna så här långt. Crossprovet kan vara mer avgörande än man tror. Blir man varvad i sitt heat så kan man sumpa lagets resultat. - Det är inte slut ännu men det är jätteskönt att fått dom hit i alla fall. Mina grabbar är trötta, slitna och det har varit en hård vecka. Det tröttar ut kroppen att åka ca 25 mil varje dag. Vi har inte haft några större problem. Niklas Gustavsson har fortfarande senknar men det har blivit bättre. Vi har tyvärr inte kunnat köra till oss någon bättre placering. Det enda som kunnat hjälpa oss upp i placeringarna hade varit om andra lag fått problem.

I E3 klassen har Björne Carlsson kört väldigt bra idag. Han attackerar på proven som han började göra under onsdagen. Ligger femma i klassen totalt har hän gpå tredje platsen. Anders Eriksson har kört bra idag har slagit Björne på några prov idag. Ligger 11:a totalt i klassen

E2 föraren Joakim Ljunggren har kört säkert hela veckan, utan några maskinproblem alls. Andreas Toresson har ryckt upp sig idag och blev 12:a i klassen. Totalt ligger dom på 19:e respektive 17:e plats

Rickard Larsson i E1 klassen har kört bra hela veckan och blev idag 9:a och det är stentuff i klassen med små tidsskillnader i täten. Ligger totalt 10:a. Niklas Gustavsson körde till sig en 29:e plats och ligger 18:e i samandraget.

I Juniorthropyn är ställningen lika med igår. Spanien, Finland och Polen i topp. Sverige ligger kvar på sin 8:e plats. Juniorlaget har inte haft några problem förutom lite stopp på proven. Patrik Wicksell har kört säkert som vanligt. Var väldig stel i armarna på morgonen. Kristoffer Almén kämpar på och var väldig trött i slutet. Tobias Lindbom och har några topptider på några prov idag. Tobias har kört nästan jämt med Niklas Gustavsson idag. Han är väldig stark och han ger sig inte och han var pigg i slutet. Inga tekniska problem idag för någon förare i laget.

Resultat, Six Days´ Polen, dag 4
World Throphy (totalt efter fyra dagar)

1. Finland, 13:43,40 2. Italy, 17:57,00 3. France, 19:31,61 4. Sweden, 30:22,94 5. England, 30:22,94

Junior Throphy (totalt efter fyra dagar)
1. Spain, 11:01,22 2. Finland, 12:49,70 3. Poland, 13:27,89 8. Sweden, 28:34,64

E3, totalt efter 5 dagar
1. Samuli Aro, Fin, 2:22:47,38
2. David Knight, Gbr, 2:23:19,87
3. Ivan Cerventes, Ita, 2:24:15,82
6. Björne Carlsson, Swe, 2:25:34,96
11. Anders Eriksson, Swe, 2:29:44,48

E2, totalt efter 5 dagar
1. Stefan Merriman, Aus, 2:21:57,64
2. Arnau Vilanova, Esp, 2:23:36
3. Petri Pohjamo, Fin, 2:26:14
17. Andreas Toresson, Swe, 2:29:30,02
19. Joakim Ljunggren, Swe, 2:29:31,62

E1, totalt efter 5 dagar
1. Bartosz Oblucki, Pol, 2:24:22,26
2. Marc Germain, Fra, 2:25:48,48
3. Alesandro Belomettis, Ita, 2:25:57,36
10. Richard Larsson, Swe, 2:27:01,66
18. Niklas Gustavsson, Swe, 2:2949,60

Klubblag, totalt efter 5 dagar
1. Moto Club Azzurri, 22:22,56 15. FMCK Hässelholm, 57:31,81 17. Team Östra, 59:27,65 38. Försvarsmakten EK, 2:38:06,49


Pressinformation 2004-09-17

Svensk Enduroförare misshandlad under tävling i Polen

Larry Gustavsson tävlande för Försvarsmakten Enduroklubb fick en spricka i överarmen efter att ha blivit överfallen på en tävlingssträcka under femte dagen av årets Six Days´ i Polen.

Larry Gustavsson berättar –Efter att kört crossprov 1 på andra varvet kör jag en transportsträcka. Vi åker lite asfalt i början, kommer in i skogen Efter ett par km med ganska lätt åkta spår. Det går mellan träden fram och tillbaka. Jag kommer fram där det står lite slanor, små trä. Där finns det flera spår att välja på. När jag kommer närmare dit är det vikt en slana över mitt spår. Jag ser tre personer, vuxna människor i åldern ca 20 – 30 år. Dom står bredvid spåret. Jag tar mitt spår som jag har valt, hukar mig och står nästan still mot den där slanan som är böjd. När jag gör detta, så känner jag något som slår till mig precis ovanför armbågsskyddet. Samtidigt släpper jag iväg kopplingen för jag inser att dom slår mig med något tillhygge. Ser då samtidigt att en av dom börjar springa efter mig och försöker att få tag i mig. Jag vet inte vad som hade hänt om han fick tag i mig. Kör ifrån förföljaren och tar mig till en passerkontroll efter ca 20 minuters körning. Trodde först att det var en mjukledsskada och att det skulle gå över. Ju längre jag åkte desto svårare hade jag att hålla emot styret. Publiken fick hjälpa mig att dra mig fram över vissa surdrag bara för att komma igenom dom besvärligaste delarna. Jag klarade inte av skaket från mc-körningen.

Larry tycker att det är patetiskt vad som har hänt. -Det är för jävligt. Jag har redan haft problem i Six Days´. Jag fick motorhaveri på dag tre och fick starta om nästa dag med tidstilläg. Jag tävlar i Six Days´ för Förvarsmakten Enduroklubb i klubblagstävlingen.

Larry är officer i det svenska försvaret och är kommenderad till att medverka. -Jag är alltså svensk militär som har blivit misshandland under tjänstutövning i annat land. Jag är nu gipsad några veckor framåt och kommer att ej kunna starta i dom två kvarvarande VM-deltävlingarna i Grekland och Tyskland. Detta är verkligen en snöplig avslutning i min VM-karriär för detta var min sista VM-säsong. Jag är jätte besviken över vad som har hänt.

Förbundskaptenen Stefan Holm tycker att det är oerhört tragiskt och att man tror inte att det är sant. Hit vill man inte åka och tävla någon gång mer. Jag hoppas att FIM inte kommer att tillåta några VM på överskådlig framtid här i Polen.

www.tibromk-enduro.nu
Tillbaka till INFO