www.tibromk-enduro.nu Efter en trevlig bilresa och flyg från Nyköping så har jag nu hamnat i Polen. Jag, Kent Karlsson (lagledare Throphylaget), Robert Svensson (följeåkare till Niklas Gustavsson), Annica Andersson (service) och Jan-Olof Svärd (läkare) var dom sista som saknades till att den svenska truppen blev komplett. Det låter lyxigt med flyg men räknar man på det så blir det den billigaste resealternativet när man inte har med mc. Vi hade även förmånen att bli hämtade av Niklas Gustavsson pappa och Charlie Söderbloms bror Mikael. Tack! Dom tidigaste i truppen åkte
med färja på måndagskvällen med ankomst
till Polen efter en 12-timmars färjeresa över
till Polen och därefter ca 10 timmars biltransport
till tävlingsplatsen som ligger i Kielce. Under dom
första dagarna var truppen utplacerad på olika hotell
runt staden. Pga. av en stor mässa under veckan. Sedan fredag
så bor hela Throhpylaget och Juniorlaget tillsammans. För
bästa uppladdning så har alla förare enkelrum
(snarkningar)? Även finnarna bor på samma hotell.
Finnarna slog svenskarna redan på fredagskvällen genom
att äta upp all mat. När svenskarna kom till restaurangen
så hade resebyrån missat något med svenskarnas
matbeställning. Men det ordnade upp sig till slut. Enligt läkaren Jan-Olof
Svärd är sjukläget under kontroll. Joakim
Ljunggren, Anders Eriksson och Kristoffer Almén
har fått en släng av förkylning. Jan-Olof som
är läkare för tredje gången under Six Days´
påpekar att det är viktigt att förarna är
på tävlingsorten i god tid och anpassar sig för
bland annat viruspingis. Jan-Olof berättar att det brukar
för det mesta vara dåliga magar för servicepersonal.
Läser man instruktioner för förarna så försöker
man att hålla nere smittrisken för magsjuka med två
enkla grepp. Drick alltid ur en försluten flaska och att
bara en person får dricka ur den. Fredrik Georgsson lagkapten för juniorlaget har varit svenskarnas "pre-rider". Det innebär att en förare kör alla sträckor och prov för att kunna informera förarna om tidsåtgång och bansvårigheter. Normalt ska man få åka hela bansträckningen utan några avbrott men så enkelt blev det inte här i Polen. Arrangörerna envisades med att låta "pre-rider" åkarna köra bara vissa delar av varvet. Fredrik berättar att banvarvet
dag 1 och 2 är väldigt platt och lättåkt,
inga backar alls på transporterna, lite körning i
skog. Det är synd för att i området runt omkring
staden så finns det härlig skog med lite lagom kuperad
terräng. Tobias Linbom i Juniorlaget berättar att proven ser lätta ut, stubbaåker och gärden utan lutningar. Tobias tror att efter hand när 460 förare har kört sina 4 varv på samma spår under måndag och tidag så är det inte så lättkört. Underlaget kommer inte att hålla för så många förare. Det kommer att bryta igen med sandhålor där och där. På vissa prov är det sten under jordlagret. Det kommer att damma väldigt mycket om det inte kommer regn. För tillfället är det stråland solsken men kallt på morgonen. Förbundskapten Stefan Holm och delegationschef Patricia Eneroth är förväntansfulla och tycker att åkarna har en väldigt positiv anda. Lagankaret Anders Eriksson har tagit på sig rollen som fadder för dom yngre förarna. Anders har kört 10 Six Days´ så han vet en del men han är utan seger så han är verkligen sugen på Throphy vinst. Under bilresan ner fick jag förmånen att få berättat mycket endurohistoria av Throphylagets kapten Kent Karlsson som har kört 10 Six Days´ och vunnit Throphyguld två gånger, 1990 och 1991. Han berättar bl a om att i mitten av 90-talet så förändrades reglerna så att man fick räkna bort en åkare från varje dag. Det var lite tuffare tidigare för då fick man åka lite mer med huvudet och inte chansa alls. Finland, Sverige, Italien och Frankrike är naturligtvis
favoriter till årets Throphy och tittar man i historiken
15 år bak i tiden så har finnarna vunnit 5 gånger,
Italien 6 och Frankrike 1 gång. Samtidigt har Sverige under
samma 10-års period 2 guld och 3 tredjeplatser. Heja Sverige! Under lördagskvällen så var det invigning på en amfiberteater med pompa och ståt. Sveriges fanbärare var förbundskaptenen Stefan Holm. Våra grabbar var ståtliga i kostym och slips. Tävlingen heter Six Days´ men i år så kör man även på söndagen. Det arrangeras en start i staden klockan 16.00 och sedan en transport ut till tävlingsplatsen med en körtid av 15 minuter. Mina hotellkompisar Thomas Gustavsson, Micke Marin och Roland Öhrn spekulerade frisk under kvällsmaten om skurna motorer med kallstarter. Nä nu får jag gå och lägga mig så jag orkar att gå upp och ta ett kort på Endurolegenden Arnaldo Nicoli när han baxar ut sin mc från våran matsal. Mikael Sandberg Bild på lagen kan hämtas
för fri publicering upplösning 2000 x 1300 Årets Six Days´ har redan tjuvstartat med en väldig kort tävlingsdag. Normalt kör man under 6 dagar men dom polska arrangörerna har valt att lägga starten på söndagseftermiddagen från huvudorten Kielce ut till tävlingsområdet som ligger på en bil och roadracing anläggning. Det gick bra för svenskarna för tävlingen varade endast med 15 minuter körtid. I morgon måndag börjar alvaret kl 8.00. Tävlingsläkaren Jan-Olof Svärd har enbart fått kura några mindre förkylningar. Alla förarna är väldigt förväntans fulla och förbundskapten Stefan Holm och delegationschef Patricia Eneroth är positiva över stämningen i truppen. Lagankaret Anders Eriksson hoppas att det äntligen blir guld för hans del. Anders har kört 10 Six Days´ utan seger så han är verkligen sugen på seger Lagledaren för juniorlaget Fredrik Georgsson berättar att banorna är ganska lätt åkta, inga backar alls på transporterna, lite körning i skog. Det är synd tycker han för att i området runt omkring staden så finns det härlig skog med lite lagom kuperad terräng. Tobias Linbom i Juniorlaget berättar att proven ser lätta ut, stubbåker och gärden utan lutningar. Tobias tror att efter hand när 460 förare har kört sina 4 varv på samma spår under måndag och tisdag så är det inte så lättkört. Underlaget kommer inte att hålla för så många förare. Det kommer att bryta igen med sandhålor där och där. På vissa prov är det sten under jordlagret. Det kommer att damma väldigt mycket om det inte kommer regn. För tillfället är det stråland solsken men kallt på morgonen. Det varnas för regn under måndag och tisdag, det kan göra banorna mer svårkörda och det kan vara en fördel för svenskarna Finland, Sverige, Italien och
Frankrike är naturligtvis favoriter till årets Throphy
och tittar man i historiken 15 år bak i tiden så
har finnarna vunnit 5 gånger, Italien 6 och Frankrike 1
gång. Samtidigt har Sverige under samma 10-års period
2 guld och 3 tredjeplatser. Förbundskaptenen Stefan Holm meddelar att det är sorgligt och tråkigt att Peter Bergvall i seniorlaget inte kan tillmötesgå dom krav som är ställda för att få vara med i laget. Istället flyttas juniorlagets Joakim Ljunggren upp till seniorlaget. Samtidigt hoppar juniorreserven Charlie Söderblom in i juniorlaget
Årets Lag-VM i Enduro (International Six Days Enduro ISDE) körs den 13 -18 september i Polen. Tävlingsplats är Kielce - Miedziana Góra (Swietokrzyskie Distrikt). Sverige kommer till start med ett Seniorlag (6 förare plus en reserv) och ett Juniorlag (4 förare). Hela 37 nationer (med totalt 540 förare) är anmälda varav 27 lag tävlar i World Thropy och 17 lag i Junior Throphy. Tre klubblag är anmälda (tre förare per lag) från Sverige: Försvarsmaktens Enduro Klubb, Distriktslag Östra samt FMCK Hässleholm. Det tävlas även i märkeslag vilka består av förre från valfria klasser och lag. Tävling körs över 6 dagar med en totallängd av ca 138 mil. Varje tävlingsdag består av ca 7 timmars åkning och inkluderar ca 6 specialprov. Specialprovet kan vara ett Crossprov eller ett Enduroprov. Avslutningsdagen (lördag) är kortare och avgörs med en crosstävling för var klass. Förarna kan vänta sig mycket sand och fina bokskogar under tävlingsdagarna. Förbundskapten Stefan Holm mönstrar två starka lag. Uttagningen har skett tillsammans med Kent Karlsson och Mikael Nilsson (Coach för juniorerna i EM-laget). Uttagningen grundar sig på resultat från VM- och EM-tävlingar samt träningsläger. Lars Rommeling är med som massör. Jan-Olof Svärd är med i sin befattning som läkare. Hans Eriksson kommer att vara servicechef. Samt två kockar medföljer. Delegationschef för hela truppen på 32 personer är Patricia Eneroth. Seniorlaget (World Thropy): Seniorlaget är ett på papperet mycket starkt lag med världsmästaren Anders Eriksson i spetsen. Kompletterar gör BMK Uddevallas Andreas Toresson (fick stå över förra årets tävling pga skada), Richard Larsson, som har lyckats bäst av svenskarna i VM och har varit ett ankare i minsta klassen under många år. Niklas Gustavsson som normalt kör i E3-klassen, men har fått taktiskt gå ner till E1-klassen för att få ett jämt lag i klasserna. Förra årets sensation i six-days (Brasilien) Joakim Ljunggren kör i E2 klassen. Joakim som är Sveriges framtidshopp i enduro har alla möjligheter att överraska. Sist men inte minst urstarke Björne Karlsson. Daniel Persson är reserv. Juniorlaget (Junior Throphy): Juniorlag mister Joakim Ljunggren
som kör i seniorlaget. Juniorlaget består av Varje förare i de två svenska lagen har var sin följeåkare med god rutin som följer sin åkare under hela tävlingen. Detta är en extra satsning för i år. Följeåkaren hjälper bland annat till med snabb hjälp om oturen är framme, översyn av motorcykeln samt utbyte av delar som slits speciellt mycket. Delar som inte får bytas ut är ram, motorblock, hjul, ljuddämpare (kan besiktigas om med ny) samt framlampan. Förarna är indelade
i tre klasser E1, E2, och E3. |