Tillbaka INFO
Bilder
Resultat samtliga prov


Varberg den 26 augusti 2002

Lägligt läger

Att det är kul att åka på läger vet jag sedan barnsben. Då var det cykelutflykt med klassen till friluftsgård som gällde. Senare i livet prövade jag på lägerlivet i militärtält under FMCK´s försyn, ja Frivilliga Motorcykelkåren alltså. Denna sommar har jag haft förmånen att få delta i två crossläger, signerade Peter Bergström och Andreas Dygd. Nu, sista helgen i augusti, har jag fått testa min uthållighet, eller enduro som det också heter, i Tibro.

Jag och frugan började köra enduro så sent som i våras. För ändamålet införskaffades en illgrön Kawasaki KDX 200. Som vanligt slogs vi om vem av oss som skulle få köra. Jag drog längsta strået.

Lördagen
Ett stort depåområde och en nyslätad crossbana fick mig att inse, redan vid min ankomst, att detta nog var ett seriöst läger. Och min känsla skulle inte visa sig vara fel. Solen gassade intensivt redan i arla morgonstund. En stillsam aktivitet och ett mjukt skramlande i verktygslådor försiggick i depåområdet. Det skulle bli varmt denna dag.

Straxt efter klockan nio satt jag och torrvarvade hojen i väntan på att få åka ut till de två första delproven. Sammanlagt skulle fyra underlag provgasas under dagen, gräsäng, endurospår, sandgrop och crossbana. Därför hade de dryga 80 deltagarna indelats i fyra grupper om 20 i varje. Från början var det tänkt att endast 60 förare skulle få delta, men eftersom intresset var så stort utökades antalet platser. Även om jag var en av dem som kommit in på "reservplats" tycker jag nog att grupperna blev för stora. Det blev en del väntan och tränarna hade mindre tid att ägna åt var och en elev.



Nåväl, första provet för min del blev enduroslingan, med stockforcering som uppvärmning. Det var en ganska präktig trädstam som låg och väntade på oss. Men med rätt teknik var det inga som helst problem att "stegra" över den. Kul! Tränare på slingan var ingen mindre än Anders Eriksson - flerfaldig världsmästare. Med engagemang drev han på oss adepter. Spåret var lättåkt och med fina knixiga partier. Passet avslutades med körning på tid.


Anders Eriksson, Daniel Johansson (Juniorlandslaget), Erik Svensson (Juniorlandslaget) & flerfaldige EM medaljören Thomas Gustavsson alla Tibro MK. FOTO: Mikael Sandberg

Efter en fika- och framförallt drickapaus, det var runt 29 grader i skuggan nu, var det dags att sota ur maskinen på gräsängen. Jösse, en inte helt okänd profil i endurosammanhang, var instruktör. Han visade att han minsann är duktigt snabb ännu, men kanske saknar han den där glöden i ögonen, som lyste så starkt hos herr Eriksson. Här fick vi lära oss kurvteknik, bromsteknik och att köra med bredställ - farligt roligt om du frågar mig. Just då önskade jag mig bara 20 bonushästar i motorn och att par riktigt feta brembobromsar…Även här avslutade vi med en tävling.

Vid lunchtid kurrade magen rejält och maten intogs med god aptit. Köket var förresten förträffligt under hela helgen - en stor eloge till köksmästarinnan! En annan sak som var förträfflig var organisationen. Tiderna hölls på minuten när och allt flöt på utan irriterande missförstånd.


Björn Magnusson FOTO: Mikael Sandberg

Ett fruktansvärt svettigt pass i Sahara, ett ök(en)namn på den lokala sandgropen, väntade oss efter lunch. Om du tänker dig pudersnö - och byter ut varje snöflinga mot ett minimalt sandkorn har du bilden ganska klar framför dig. Ett riktigt mandomsprov således. Hasse Hansson, nu på sitt 60: onde år, bevisade att hans gamla takter fortfarande sitter i och visade hur sanden skall tas - fullt påslag hela tiden! Själv hade jag fullt sjå med att ta mig runt banan. Cykeln vill hela tiden dyka ner med framhjulet i den lösa sanden och matar man inte på rejält med gas och hänger sig på bakstänkan blir det stört omöjligt att ta sig runt utan att käka hinkvis med grus. Jag körde tre varv, sedan hämtade jag andan och justerade vätskenivån resten av passet.

Sista stationen för dagen var crossbanan. Magnus Hultberg, till vardags lärare på Sveriges enda motocrossgymnasium, hade den svåra uppgiften att lära oss skogsfräsare att hoppa över platåhopp och få till snygga och snabba kurvor, på den nyvattnade banan. - Nu är det dags att slå av enduromagneten, intalade Magnus oss. Alla skall klara av att flyga över hoppet, det är en sådan jävla skön känsla, berättade han med stor inlevelse i rösten. Och vi lydde som hundar. Tjoff! Så hade man klippt det 4 meter långa hoppet - lätt som en plätt! Och skönt som i himlen.


Björn Magnusson FOTO: Mikael Sandberg

Svårare var det att få till kurvorna. Man måste våga luta med cykeln i svängen, ju mer lutning desto fortare går det att köra. Självbevarelsedriften säger dock att det inte går att luta hojen så mycket utan att kana på arslet. Men visst gick det, i alla fall när Magnus visade oss.

Efter en stunds meckande och duschande bjöds det, som avslutning på dag ett, på korv med mos - mumma för en skramlande förarmage!

Söndagen
Andra dagen var tävlingsdagen. Egentligen vet jag inte varför det hade lagts in en hel dag med tävlingar, när vi alla kommit för att köra ett träningsläger. Visst är det kul att rejsa, men förståndet och tekniken har en tendens att försvinna i takt med att hornen i pannan växer igenom hjälminredningen. Personligen hade jag föredragit mer tid till att nöta in de viktiga teknik- och körmomenten.

Gräs- och den korta enduroslingan, knöts ihop till en tidsstation. Sandbanan blev den andra tävlingsarenan och så en längre (ca 8km) skogslinga den sista stationen där våra krafter mättes. Avslutningsvis fick vi leka av oss på crossbanan. Det var övning i att stegra och så ett helgalet knuffa-preja-stängarace där det gick ut på att åsamka förnedring och skratt åt sina medtävlare - och så ett öva på sin egen hojkontroll såklart. Tyvärr knäckte jag mitt kopplingsgrepp i en Yamahaförares crosstövel (vete faen hur), så jag fick dra mig tillbaka till depån innan första varvet ens avverkats.

Då dagens tider sammanräknats, delades kursdiplom ut och jag fick syn på en resultatlista där jag säkrat en hedersvärd femtiofemteplats åt mig och Kawan. Eftersnacket i depån kring helgens aktiviteter var mestadels positivt. Banor och organisation berömdes, medan de alltför många tävlingsmomenten ledde till en del kritiska röster. För min egen del saknade jag dessutom lite personlig feedback från instruktörerna - hur kan just JAG förbättra mig? Det var faktiskt för att bli en bättre enduroförare jag kom hit.


Björn Magnusson FOTO: Mikael Sandberg

Totalt utmattad - men glad och med grus under överläppen, rullade jag upp hojen på släpet och började min resa hemåt, mot söder.

Ride On!

/Björn Magnusson, frilansjournalist och stolt Kawaägare

Tillbaka INFO
Bilder
Resultat samtliga prov